Přívětivé fotografie Roberta Doisneaua

Čtrnáct let po své smrti má proslulý francouzský fotograf Robert Doisneau svou první výstavu v České republice. Na výstavě, která rozhodně patří ke světlým bodům letošní fotografické scény, je představeno celkem 53 černobílých fotografií vlastnoručně signovaných autorem.

Obraz
Robert Doisneau: Šikmý pohled, 1948. © Robert Doisneau, dědicové.

Robert Doisneau (1912-1994) patří k fotografům, kteří chtějí lidem programově přinášet radost a pohodu. Jeho nekomplikované záběry v sobě mají obrovskou dávku citu a jemného humoru. Pokud fotografoval celebrity, pak především přátele ze světa umění, ale jeho sympatie byly jednoznačně na straně prostého člověka. Sám k tomu říká: „Lidi mám rád pro jejich křehkost a nedostatky. Rozumím si s prostými lidmi. … Když je fotografuji, nejsem jako chladný pozorovatel, který je zkoumá pod lupou. Je to velice přátelské…“ Jeho nejlepší fotografie vznikly v inspirativní poválečné atmosféře usmíření. V druhé půli čtyřicátých a v průběhu padesátých let se Doisneau toulal s rolleiflexem po studentských a bohémských pařížských čtvrtích. Na toulkách, při nichž vznikla podstatná část vystavených fotografií, ho často doprovázel básník Jacques Prévert.

coco
Robert Doisneau: Coco, 1952. © Robert Doisneau, dědicové.

Robert Doisneau se narodil v roce 1912 v Gentilly v oblasti Val-de-Marne. Studoval na grafické škole, po jejímž ukončení získal diplom rytce-litografa. Nejprve pracoval nejprve jako kreslíř písma, poté krátce jako kameraman. Od roku 1932 se soustavně věnoval fotografii: několik let jako průmyslový fotograf v automobilce Renault, později, když byl z továrny pro opakované pozdní příchody propuštěn, jako nezávislý fotograf. Slibné počátky jeho reportérské práce však přerušila válka.

Milenci
Robert Doisneau: Milenci před radnicí, 1950. © Robert Doisneau, dědicové.

Poválečná léta jsou Doisneauovým nejplodnějším obdobím. V březnu 1950 vznikl jeho nejproslulejší snímek Milenci před radnicí, který z kavárenského křesílka zachycuje kolemjdoucí mileneckou dvojici při letmém polibku. Snímek vyšel v časopise Life v reportáži o Paříži jako městě milenců. Symbolem šťastného a nevázaného života se snímek stal až o něco později. Milence před radnicí však Doisneau nikdy nepovažoval za svůj nejlepší záběr. Jednou jej dokonce shodil slovy: „Je povrchní, lehce prodejný, une image pute, kurevský snímek.“ To však nic nemění na tom, že jej i dnes, po mnoha letech, najdete v Paříži na každém kroku v podobě pohlednice nebo plakátu. Stal se také samozřejmou součástí každé Doisneauovy retrospektivy. Je dobře, že na pražské výstavě není, protože by k sobě poutal zbytečnou pozornost. Z fotografického hlediska je však zajímavé, že spontánní a samozřejmí Milenci před radnicí jsou ve skutečnosti inscenovanou fotografií. A není vyloučené, že Doisneau inscenoval i své další záběry.

blešák
Robert Doisneau: Hudba blešáku, 1947-49. © Robert Doisneau, dědicové.

I když Doisneau proslul jako autor Milenců před radnicí, humorného Hudebníka v dešti a portréty Jacquese Préverta nebo Pabla Picassa, velkou inspirací se mu také stal dětský svět. Smysl pro humor, recesi a absurdní stránky každodenního života mu otevřel dveře do „klukovského“ světa plného drobných rošťáren a dobrodružství. Všimněme si, s jakou chutí využil například banální scénky ze školního života. A protože měl také mimořádnou fotografickou intuici, podařilo mu zachytit i tak kuriózní situace jako na fotografii z chlapeckého záchodku nazvané Indiskrétní holub.

Cellista
Robert Doisneau: Hudba vrcholů, 1957. © Robert Doisneau, dědicové.

Štastným obdobím Roberta Doisneaua bylo poválečné období, padesátá a začátek šedesátých let minulého století. Potom přišel útlum související s určitou přesyceností tzv. humanistickou fotografií, k níž bývá Doisneau řazen především pro svou schopnost vcítit se do údělu druhých lidí. Svět se v průběhu 60. let proměnil, zrychlil a v souvislosti s tím se proměnila i fotografie. Až po mnoha letech, v roce 1978, přišlo muzeum Nicéphora Niepce v Chalon-sur-Saône s větší retrospektivní výstavou fotografií Roberta Doisneaua. A právě zvětšeniny zhotovené pro tuto příležitost se nyní dostaly do Prahy. I když jsou z nadhledu několika desetiletí vnímány s určitým sentimentem a nostalgií po minulých, „spořádaných“ časech, jsou i dnes povznášejícím dobrodružstvím. „Snažím se předat druhým to, co považuji za dobré, za krásné,“ říká k tomu Doisneau. To se mu daří i po mnoha letech. Jeho fotografie jsou takovým malým pohlazením po duši.

7 komentářů u „Přívětivé fotografie Roberta Doisneaua“

  1. Informace o výstavě…?

    Fotografie mě zaujaly a rád bych na tuto výstavu zašel.
    V článku mi však chybí nějaké větší informace o výstavě?
    Je možno je sem dodat?

    Odpovědět
    • informace o výstavě…?

      Zkuste vlevo nahoře v boxíku “související linky” kliknout na odkaz Informace o akci… Je to standardem u všech výstav, o kterých zde píšeme… 😉

      Odpovědět
      • informace o výstavě…?

        no jo, je to tam :o) Děkuji!

        Tak nějak jsem to přehlédl, čekal jsem to u toho článku.

        Odpovědět
  2. Ako sa vyslovuje meno Doisneau?

    Mozno to bude niekomu pripadat ako off-topic, ale mna by vazne zaujimalo, keby mi niekto zodpovedne povedal, ako sa spravne vo francuzstine vyslovuje meno Doisneau. Ale poprosim Vas nepiste mi, co si myslite, napiste iba, ak to viete na 100 %. Problem je totiz v tom, ze asi ziadne ine meno fotografa som nepocul vyslovene v tolkych roznych podobach a obmenach. A to aj od ludi, ktori prednasali fotografiu. Od “Duano”, cez “Duasno” az po “Doisno”. Urobte mi v tom prosim konecne jasno. Vdaka.

    Odpovědět
  3. SAMÉ POCHVALY plus VÝSLOVNOST…

    Moc hezká výstava. Doporučuju – včetně následné návštěvy místní kavárny.
    Do institutu nechoďte ozbrojeni, vyhnete se odzbrojení 🙂
    Bezpečnostní opatření jsou na vysoké úrovni včetně “letištního rámu” a osobní prohlídky.
    PS: Jestli se Doisneau vyslovuje Duáno, s tím přízvukem na “á” (a ne na konci slova), tak spořádám svůj vlastní klobouk i s krempou. Já bych to spíš viděl na Doanó (kde ono první o inklinuje k “u”). Ale třeba to slavnej fotograf vyslovoval ještě trochu jinak…
    PPS: Hezký stránky, nic nabubřelýho, ale sympaticky vyzobané chuťovky.

    Odpovědět

Napsat komentář