Recenze kinofilmového skeneru Nikon LS-50

Recenze posledního modelu “amatérského” skeneru firmy Nikon.

Nikon LS-50

Úvod

Recenze nového modelu skeneru Nikon LS-50 je logickým pokračováním starší recenze předchozího modelu LS-40. Z pohledu designu, základní funkčnosti a obsluhy se jedná o zcela identické skenery. Rozdíl je v hardwarových parametrech a několika nově přidaných funkcích. Takže jako v jiných případech doporučuji k přečtení původní recenzi, jinak i zde se budu držet předchozího členění pro ty, kdo ostatní recenze nečetli. Rovněž doporučuji k přečtení recenzi na technicky a parametrově srovnatelný model Minolta Dual Sken 5400, který je přímým konkurenčním modelem k danému Nikonu. Mohu vás dopředu naladit, že tento skener se od původního modelu opravdu zásadně liší a finální skeny jsou zatraceně kvalitní.

Obsah balení

  • Vlastní skener
  • Automatický podavač filmového pásu pro 2 až 6 políček
  • Držák diapozitivu pro 1 snímek v diarámečku
  • kabel USB, síťový kabel
  • tištěný manuál ke skeneru v češtině
  • tištěný manuál ke skenovacímu softwaru v češtině
  • 5x CD – obslužný program/twain rozhraní Nikon 4.0, Adobe Elements 2.0, manuál k ovladači, program Nikon View, manuál k programu Nikon View

Technická data dle výrobce

  • fyzické rozlišení 4000 dpi
  • 14-bitový A/D převodník, výstup v hloubce 8 a 16 bitů na barvu
  • denzita 4,8
  • zdroj světla – LED diody RGB a LED infradioda
  • funkce ICE4 (hardwarové odstranění prachu a škrábanců), ROC (automatická oprava barev), GEM (omezení zrna), DEE (získání dat ze světlejších / tmavších míst)
  • připojení USB 2.0 (zpětně kompatibilní s USB 1.1)

Počítač použitý na testování, varování k dostavbě USB 2.0

Krátce řečeno, počítač je pořád stejný – AMD Athlon XP 2000+, SDRAM 756 MB, 80 GB HDD Seagate, základní nastavení bez přetaktování + systémové utility od výrobce, systém Windows XP Home, grafický software Photoshop 5.0 LE, Photoshop Elements 2.0.

Mám jednu doplňující poznámku pro majitele starších počítačů, což je z pohledu mainboardu i ten můj. Po doplnění PCI karty s rozhraním USB 2.0 na recenzi skeneru od Minolty se objevilo dost problémů. Za prvé se značně zpomalil můj skener připojený na stávající USB 1, občas protestovala jinak slušná myš (Logitech, dvojitý optický senzor) a malý USB 128 MB disk z práce. Po instalaci update nikonovského driveru verze 4.0 nakonec přestal původní skener fungovat úplně. V totálním zoufalství jsem nakonec všechna USB zařízení napojil na přídavnou kartu a USB na základní desce v BIOSu vypnul. A bylo po problémech. Všechno chodí spolehlivě jako předtím a je klid. To jen kdyby se vám stalo to samé, abyste věděli, kudy z toho ven.

První seznámení a instalace

K instalaci není co dodat, je jednoduchá. Po připojení skeneru a jeho zapnutí se ohlásí nový hardware, v tomto okamžiku stačí vložit CD s instalačním programem do mechaniky a potvrdit instalaci samotnou. Po jejím skončení je vyžadován restart a po něm je vše okamžitě funkční. Vzhledem k tomu, že skener Nikon (LS-40) již mám a update na novou verzi 4.0 jsem udělal cca před měsícem, objevila se mi po spuštění rovnou hláška, že nově nalezený hardware byl správně rozpoznán a instalován.

U tohoto skeneru jsem definitivně rezignoval na hodnocení hlučnosti. Jestliže jsem měl Minoltu 5400 za hodně hlučný skener, Nikon je ještě hlučnější a já si tedy nad tímto kritériem myji ruce. Asi nelze dostatečně zatlumit mechanické vibrace z krokových pohonů při získávání náhledů a skenování. Takže „hlučnostní“ kritérium v této i příštích recenzích opouštím, neboť můj sen o tichém skeneru se definitivně rozplynul. Suše bych konstatoval, že ve výsledku je zbytečné snažit se o tichý počítač, pokud jeho hlavní náplní činnosti bude práce s připojeným kinofilmovým skenerem libovolné značky.

Ale vraťme se k vlastnímu skeneru. Rozdílem viditelným na první pohled (proti předchozímu modelu) je nové řešení držáku diapozitivů v rámečku, který proti předchozímu provedení má doplněnu malou protiprachovou klapku. Prostě se rozumně předpokládá, že držák necháváte trvale ve skeneru a nevyndaváte (předchozí model skeneru sám o sobě byl proto opatřen klapkou, pokud nebyl ve skeneru žádný držák, překrývala celý otvor). Automatický podavač kinofilmového pásku s maximálně šesti snímky žádnou klapku nemá, nicméně to nepovažuji za vadu, od vlastního otvoru na film je dovnitř skeneru cestička natolik „zakroucená“, že ani u starého modelu tohle provedení nedělalo potíže. Což mohu po dvou letech používání potvrdit osobně.

Nároky na počítač

Co bylo napsáno dříve, platí. Skener v maximální rozlišení produkuje soubory s velikostí 140 MB, obsazená paměť je několikanásobně větší, její základní velikost 512 MB je rozumná. Pokud máte možnost a finance ji rozšířit na 1 GB, udělejte to. Ve chvíli, kdy zapnete všechny funkce ROC/GEM/DEE/ … bude potřeba. Může se zde uplatnit i rychlý procesor a DDR paměti, řada výpočtů probíhá relativně dlouho. To je spíše zřejmé profesionálům, my amatéři se s pár desítkama vteřin navíc na jeden snímek určitě smíříme.

Software – obecně + Adobe Elements 2.0, Nikon View 6.0

Skenovací program, respektive twain rozhraní, je naprosto stejný jako u předchozích modelů. Přibylo jen pár funkcí, o kterých bude řeč dále. Podstatnou výhodu dává použití polovodičových LED diod pro vlastní skenování (RGB LED diody) a hledání prachu a poškození filmu (infra LED dioda). Ty totiž nepotřebují kalibraci, která u jiných skenerů s výbojkami poměrně výrazně zdržuje. Například u modelově srovnatelné Minolty 5400 může trvat až dvě minuty. Nikon se svého LEDkového světelného zdroje drží ve všech modelech filmových skenerů a pro mne to byl jeden z podstatných důvodů, proč skener značky Nikon.

K Adobe Elements není moc co dodat. Příjemné je, že se jedná o rozumnou verzi 2.0, nepříjemné, že neumí řadu věcí se soubory s barevnou hloubkou 16 bitů. Takže zde stále zůstává barbarský přístup výrobce k uživateli. Software se skenerem dodaný s jeho plnými skeny nepracuje. Na obhajobu Nikonu mohu říci jediné, pokud si dáte maličko práce se správným vyladěním skenovaného snímku, můžete se bez následného zpracování v 16-bitech obejít a na disk ukládat rovnou v 8-bitech. To je ale můj amatérský přístup, který profesionálům nemusí vůbec vyhovovat. Na druhou stranu, profesionál bude nejspíš mít plnou verzi Photoshopu a tak jeho případná druhá koupě ve formě zvýšené ceny skeneru pro něj nemá smysl. Amatér zase nebude ochoten takový balík peněz za Photoshop navíc zaplatit, protože jeho funkce stejně nevyužije. Takže si vyberte, jestli se jedná o výhodu či nevýhodu.

Dalším přidaným programem je Nikon View. Tady musím podotknout, že tak slabý program si snad ten skener nezaslouží. Vnější podoba je příbuzná s klasickým ACDSee, ovšem funkční možnosti jsou poměrně silně omezené. Klasické posouvání maximálně zobrazeného snímku není řešeno on-line, ale snímek se po chvíli překreslí v nové poloze. Dále je zde možnost vygenerování html galerie, opět jsem byl zklamán velice nízkými možnostmi nastavení této funkce programu. Navíc, ač je galerie v základu generována docela vzhledně, obrázky se otevírají ve zcela prázdném okně, prostě jen obrázek, nic víc. Snad jedinou funkcí „navíc“ je odstranění červených očí. Nějak si neumím představit, že bych jím nahradil ACDSee, které používám standardně, když už, tak bych sáhnul po nějaké variantě programu zdarma jako je IrFan View, atd. Daný program hodnotím negativně, umím si ho představit jako příslušenství k nejjednoduššímu digitálnímu foťáčku, k tomuto skeneru mi tedy nepasuje. Mimochodem, český program Zoner umí mnohem více, to jen tak na okraj.

Software – ICE, ROC, GEM

ICE – hardwarové odstranění prachu a nečistot je u Nikonu tradičně na výši, víc se mi k ní nechce psát. Subjektivně je výsledek odstranění prachu a škrábanců u všech moderních skenerů plně srovnatelný, nevidím mezi Minoltou a Nikonem žádný rozdíl. Řada recenzentů píše o jemném rozmazání, já ho nevidím ani na svém vlastním skeneru, ani na jiných. Dnešní ICE funguje tak, jak má a nemá smysl ji pitvat, na to budou funkce jiné.

Nikon LS-50
ROC neslouží jen starým diákům

Funkce ROC (rekonstrukce barev) a GEM (omezení zrna filmu) jsou rovněž stejné. Tady musím doplnit pár poznámek o ROC. On totiž pojem rekonstrukce barev je zavádějící. Spíše náhodou je můj testovací diák z řady hezky zamodralých snímků. Zda je to následek nedodržení přesné teploty (vyvolával jsem doma v lavoru) nebo chyba filmu, nevím. A protože kvalita skenu mě překvapila, chtěl jsem vidět i možnosti ROC. A k mému překvapení byla zcela odstraněna zamodralost a barvy odpovídaly realitě. Jedná se o snímek z přečerpávací nádrže Nové stráně v Jeseníkách, tehdejší atypickou světelnou atmosféru jsem od té doby nezažil. Takže na rozdíl od jiných situací, kdy diapozitiv sloužil k ukázce, jak na něj skenery nemají, tenhle skener ve srovnatelné kategorii s ostatními na něj má. Jako jiný příklad docela rozumného využití ROC uvádím klasický zamodralý diák získaný kolem poledne v Jizerských horách.

Výsledky funkce GEM pro omezení zrna jsou poměrně rozdílné podle skutečné velikosti zrna, jeho struktury a typu filmu. Takže nemohu dát žádné doporučení, u starých černobílých filmů bylo maximální nastavení na hodnotu 4 nepoužitelné, také u klasického negativu (Supra 400) způsobilo již výrazné celkové rozmazání snímku. Tady je potřeba pro vlastní filmový materiál subjektivně odexperimentovat nejlepší nastavení a to používat. Pár příkladů k ČB filmu naleznete v původní recenzi Nikonu LS-40.

Software – DEE, SIE

Nikon LS-50
Výřez části menu s novými funkcemi

Na řadu přichází fukční perla. Dovolte mi malinkou ukecanost. Všechny skenery, respektive jejich ovladače, nabídnou uživateli milióny funkcí na úpravu snímku. Ať je to úprava křivek, korekce barevných kanálů, nastavení sytosti, jasu, kontrastu, polo či plnoautomatické funkce, vždy se jedná o desítky možných parametrů a amatér se v nich spolehlivě utopí. Pokud není původním povoláním grafik, což většina z nás není. A proto se hluboce klaním programátorům nového twain rozhraní pro uvedený skener, protože dokázali všechny výše uvedené funkce dostat do tří (ano, opravdu TŘÍ) posuvníků, či jak ta popotahovátka nazvat. Ty ostatní jsou tam zahrnuté samostatně také, ale jak jsem již uvedl dříve, pokud jste amatéři jako já a chcete maximálně kvalitní sken bez ekvilibristiky s křivkami, naučte se jako první pracovat s parametry funkce DEE. Prvotní rozhraní spočívá v parametru Shadow Adjustment, což je zjednodušeně řečeno, nastavení stínů srovnatelné s nastavením gamy. Doporučuji ale rozbalit menu o další dva parametry, protože až ty ukáží plné možnosti funkce. Jedná se o Highlight Adjustment a Threshold. První zcela zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu skenu těch nejsvětlejších míst. Udělal jsem zkušenost, že diapozitiv s vypálenými místy, pokud je na nich alespoň zbytek kresby, je naskenován naprosto precizně a struktura jasů ve výsledném skenu je plně zachována. Nádherně je vše vidět na vybělených mracích oblohy, stačí nastavení malých hodnot v rozsahu 10 – 20 a mraky jsou plně čitelné. Treshold je poněkud zavádějícím termínem. Laicky řečeno, pokud nastavíte již zmíněnou malou hodnotu pro zachování kresby ve světlech, druhou položkou ovlivňujete „přechod“ mezi nejtmavšími místy. Ono se to těžko popisuje, faktem je, že to funguje. Výsledný účinek funkce je srovnatelný s malým přiblesknutím scény, nejtmavší místa dostávají kresbu (pokud je na diapozitivu) a snímky jsou najednou úplně jiné. Výsledek mého experimentování s DEE je několik naskenovaných diapozitivů (které jsem mimochodem považoval na mé LS-40 za neskenovatelné), následně připravených pro fotografie 30 x 40 cm. Jinak twain rozhraní zobrazuje jak po výpočtu upravený snímek, tak původní sken, jakmile provedete změny parametrů DEE a potvrdíte redraw, provede se přepočet a je zobrazován snímek po nastavené úpravě.

Poslední poznámku k DEE bych rád věnoval častým radám z různých fór, že zrno v nejsvětlejších nebo kresbu v nejtmavších místech zachrání manuální nastavení zesílení A/D převodníku (gain). Jenže to je omyl, nastavení zesílení je totiž stejné pro světlá i tmavá místa, takže záchrana světel způsobí totální ztrátu tmavých míst. Opačný proces, zvýšení zesílení způsobí zlepšení kresby ve stínech, ale také ztrátu ve světlech. DEE není lineární funkcí, můžete korigovat světla nebo stíny v podstatě samostatně, v tom je její síla.

Nikon LS-50
Hodně kontrastní diapozit a co s tím

Dlužím čtenářům vysvětlení, proč jsem tak zaujatý diapozitivem a opomíjím negativ. Odpověď je prostá, negativ vždy nějakou kresbu či zrno obsahuje a hlavně, jeho denzita je tak malá, že při skenování nedochází k problémům. Diapozitiv je jiná káva, buď je vypálený (a DEE se snaží zachránit, co se zachránit dá) nebo je příliš tmavý (a DEE se opět snaží zachránit, co se dá …) nebo je minimálně kontrastní (a DEE se …). S tím vším můžete zápasit jako já na svém Nikonu LS-40, nebo si laicky, srozumitelně a docela rychle poradit pomocí DEE. Abych nedocházelo k mystifikaci, DEE určitě není všemocné zaklínadlo a profesionální grafik by se asi nad předchozím textem pousmál. Ale nám laikům vyřeší většinu problémů spojených s tmavými nebo kontrastními diapozitivy a případně ušetří řadu bezesných nocí strávených s knihou „Mistrovství ve Photoshopu“. Přesto jsem DEE použil také pro negativ, rozumné nastavení zvedne čitelnost nejtmavších míst a snímek působí subjektivně příjemněji, na stíny lze nahlížet jako na lehce přiblesknuté.

Funkce SIE je srovnatelná s minoltí variantou Pixel Polish, prostě má na základě úvahy programu (nebo spíše programátora) automaticky vyrovnat jasové a kontrastní rozdíly. Výsledky její činnosti nelze jednoduše popsat, někdy pomůže, někdy je výsledek horší než originál. Osobně nejsem přítelem automatických úprav, u běžných fotografií mohou něco málo zachránit, ale stejně tak je zcela zdegradovat, podstatné je, že nikdy nevíte, co vlastně daná úprava dělá. Takže v tomto případě jsem spíše příznivcem následných úprav ve Photoshopu nebo v Adobe Elements, kdy je máte pod kontrolou.

Skenování – výsledky a kvalita

Nikon LS-50
DEE má svůj půvab také pro monochromatický film

Výsledky byly naznačeny v předchozím povídání, Ve srovnání s předchozím modelem LS-40 na první pohled příjemně překvapí větší hloubka ostrosti. Neměřil jsem ji, ale lehce zprohýbané diapozitivy v rámečku byly ostré po celé ploše, což se při srovnávacím skenu na LS-40 říci nedalo. Nikon tedy konečně vyslyšel stížnosti uživatelů na předchozí modely a zřejmě změnil snímací optiku.

Další poznámku mám k fyzickému rozlišení skeneru ve vztahu k možnostem kinofilmu. Řada diskuzí na webu se zaobírá co nejvyšším fyzickým rozlišením skeneru, ale nijak nezohledňuje, k čemu má dané rozlišení sloužit. Fotografuji dnes skoro výhradně na diapozitivy, včetně jemnozrnných typů, mám „pevné“ sklo Sigma 50 mm / 2,8 makro a z něj pár snímků ze stativu, takže pár ostrých jemňoučkých diapozitivů s ostrým klíčovým objektem a rozmazaným pozadím by se našlo.

Nikon LS-50
Také u negativu může DEE přinést celkové projasnění snímku

Rozdíl mezi fyzickým rozlišením 2900 dpi (starý LS-40) a 4000 dpi (nová LS-50) je výrazný a poskytne ostrou fotografii 30 x 40 cm. Ale rozdíl mezi 4000 dpi a 5400 dpi (Minolta 5400) už tak výrazný není a mě osobně mimo zvýrazněného zrna nic nepřináší. Tím chci říci, že daných 4000 dpi je ideálním kompromisem pro vytažení všech podstatných dat z filmu a proti 2900 dpi u předchozího modelu poskytuje možnost větších finálních tisků nebo fotografií ve slušné ostrosti. Osobně jsem přesvědčen, že v případě kinofilmu tam prostě další informace nejsou a v případě Provie 100 F je zrno pěkně viditelné, takže co vlastně skenovat dál?

Dalším podstatným parametrem je šum ve finálním snímku, který se projevuje hlavně v nejtmavších místech a nejvíc ve chvíli, kdy snímek zesvětlujete. Překvapilo mě, že Minolta je v tomto směru výrazně lepší, Nikon má hladinu šumu docela vysokou. Samozřejmě řeč je o rozdílech dvou srovnatelných skenerů, ve srovnání s LS-40 je šum neskutečně nízký.

Skenovací časy

Funkce Negativ Diapozitiv
Preview holý 25 vteřin 25 vteřin
Preview + DEE + ROC 1 min. 15 vteřin 1 min. 15 vteřin
Sken holý 8 / 16 bit 55 vteřin 35 vteřin
Sken + ICE 8 bit 1 min. 30 vteřin 1 min. 20 vteřin
Sken + ICE 16 bit 1 min. 30 vteřin 1 min. 40 vteřin
Sken + ICE + ROC/GEM 8 bit 3 min. 2 min. 35 vteřin
Sken + ICE + ROC/GEM 16 bit 3 min. 20 vteřin 2 min. 45 vteřin
Sken + ICE + DEE 8 bit 2 min. 15 vteřin 2 min.
Sken + ICE + DEE 16 bit 2 min. 25 vteřin 2 min. 10 vteřin
Sken + ICE + ROC/GEM + DEE 8 bit 3 min. 35 vteřin 3 min. 15 vteřin
Sken + ICE + ROC/GEM + DEE 16 bit 4 min. 3 min. 30 vteřin

Závěrečné zhodnocení

Z uživatelského pohledu nechápu, proč mezi standardní příslušenství již nepatří pevný držák filmového pásku pro max. šest snímků. Používá se pro zohýbané filmy, u kterých automatický podavač nezajišťuje dostatečné narovnání filmu při skenování. Je to sice maličkost za „pár šupů“, kterou sice můžete koupit samostatně, ale cena nebude určitě lidová (cca 600,- Kč). Nepatrně nižší cena skeneru vyvážená nesmyslně nataženou cenou takové ptákoviny moc velké renomé výrobci neudělá. Je to bohužel standardní politika značkových výrobců, prodávat maličkosti za přemrštěné ceny. Uživatel může být naštván, rozčilovat se, to je však jediné, co může. Osobně podavač používám málokdy, přesto si myslím, že by měl být standardní součástí skeneru.

Dlužím vám přímé srovnání s konkurenčním produktem Minolta 5400. Musím říci, že rozhodování mezi Nikonem a Minoltou je těžké. Pro další úvahy vypustím vyšší rozlišení Minolty, osobně ho pokládám za nepodstatné. Skeny z negativu jsou plně srovnatelné. Rozdíly lze najít například v podání červené barvy, například ani jeden skener nepřevede zvlněnou červenou látku zcela čitelně, nicméně rozdíl je nepatrný. Vzhledem k tomu, že u negativu poskytuje Minolta rozporuplné a hlavně nepravidelné výsledky převodu u jednotlivých snímků, Nikon má v tomto případě jednoznačně navrch. Mimochodem, právě u negativu je vysoké rozlišení zbytečné, zrno je poměrně výrazné i u jemnozrnných filmů, takže vyšší rozlišení zase takovým plusem není.

U diapozitivu je situace přesně opačná. Nikon má nepatrně vyšší šum v nejtmavších místech, vizuální ostrost je řádově shodná (jinak řečeno, nenašel jsem rozdíl). Takže pokud často skenujete výrazně tmavé diapozitivy a dále je silně zesvětlujete, jsou výsledky z Minolty lepší (opravdu o fous). Ale u tmavého nebo kontrastního diapozitivu dosáhnete u Nikonu pomocí DEE mnohem rychleji a jednodušeji požadovaného výsledku. Pokud extrémně nezesvětlujete (a pravidelně), dal bych právě proto přednost Nikonu.

K podavačům filmů. V zásadě mi na minoltích skenerech od jejich počátků vadí provedení plastových rámečků, sice se zlepšuje, ale ve výsledku je stále humpolácké a skeneru je musíte nutit. Tady mají skenery Nikon navrch, jsou prostě z pohledu manipulace řešeny lépe. Navíc motorový podavač pro pásky filmu je k nezaplacení, pokud není film zkroucen, jsou výsledky skenů s jeho pomocí pro rozumný formát výsledné fotografie naprosto postačující a šetří čas (což je amatérovi jedno), ale také manipulaci (což už není jedno nikomu). Samozřejmě pro maximální kvalitu s prohnutým filmem nemusí stačit, ale kolik snímků z jednoho filmu skončí v maximální velikosti? Z pohledu ostatních parametrů každá značka poskytuje některé výhody a některé nevýhody. Minolta vede v možnosti uložení libovolného nastavení, náhledů nebo indexů, ke kterým se lze později vrátit. U Nikonu lze uložit nastavení, náhledy nebo index ne.

Jenže pokud zohledním ostatní vlastnosti Nikonu, není ten rozdíl až tak zásadní. Vzhledem k rychlosti skenování Nikonu, provedení podavačů a možnosti rychlé laické úpravy snímků bych jako amatér dal Nikonu přednost. Ale jak říkám, je to pouze mé subjektivní rozpoložení.

Jako poslední poznámku bych uvedl, že dnes v kontextu rozvoje digitální fotografie se mi ceny kinofilmových skenerů této třídy (Minolta, Nikon) zdají poněkud přemrštěné, za stejnou cenu lze pomalu pořídit digitální zrcadlovku s rozlišením 6 mil. bodů, což u některých typů snímků dává stejný výsledek jako sken. Zpětně vzato patří tento argument také k recenzi Minolty 5400.

Plusy

  • LED jako zdroje světla
  • rychlost skenování
  • vynikající rozsah denzity
  • vynikající ostrost i při maličko prohnutém filmu
  • chytře řešený automatický podavač filmového pásku
  • slušný grafický program (vzhledem k ceně skeneru)
  • funkce DEE

Mínusy

  • šum ve stínech (nepatrně vyšší než u Minolty)
  • chybějící držák filmového pásu pro 1 až 6 políček (zasouvá se do držáku diapozitivů)
  • Nikon View – než takto nedotažený prohlížeč, tak snad raději žádný
  • hlučnost, ale jak jsem řekl, tohle kritérium zahrnuji jen pro srovnání s Minoltou 5400

50 komentářů u „Recenze kinofilmového skeneru Nikon LS-50“

  1. DEE

    Docela by mě zajímalo, zdali DEE skutečně vyžaduje podporu v novém hardwaru (Coolscan V), nebo je jeho funkčnost omezena na nový skener pouze z marketingových důvodů. Se starším skenerem (Coolscan IV) totiž aktuální NikonScan sice funguje, ale fce DEE (vcelku podle očekávání) není přístupná.

    Odpovědět
  2. DEE

    Ta funkce DEE vypada opravdu zajimave a pokud funguje tak, jak clanek vyznel, tak je to po HW retusi prachu po dlouhe dobe prvni opravdova inovace. Pamatuju se, jak jsem kdysi nekde napsal, ze obcas musim svoje filmy skenovat nadvakrat, s rozdilnymi hodnotami jasu, abych z filmu dostal vsechny informace, a jak jsem byl kymsi osocen z neschopnosti 🙂 Problem pri skenovani je ten samy jako pri printovani na papir, CCD snimace maji mensi dynamicky rozsah nezli film. Krivkami se da hodne zvladnout, ale i pri jejich pouziti jeden sken obcas nestaci, pokud ma tonova skala skenu zustat spojita.
    Ten priklad s tim vojenskym vozidlem sice vypada – s prominutim – hure nezli ten bez DEE, ale predpokladam ze mel pouze dokumentovat moznosti funkce a ze se nastavenim parametru da dojit k vysledkum odpovidajicim konkretni individualni potrebe. Docela by mne zajimalo, jak je technicky tahle funkce resena, jestli pristroj skenuje de facto nadvakrat s ruznym nastavenim jasu, nebo jestli je vse pouze otazkou vypoctu.

    K Tvoji poznamce o rozliseni musim opet dodat pouze svuj nazor, ze dokonce i 4800dpi ktere produkuje muj stredoformatovy skener na zobrazeni ostreho zrna nestaci. Nicmene vim, ze jsou mezi nami taci, kteri povazuji filmove zrno za esteticky rusivy element a ti si opravdu vystaci s 1200dpi 🙂

    Odpovědět
    • RE: DEE

      No je opravdu otazka, jak je ta fce realizovana.
      Podle casu skenu bez a s aktivovanym DEE se me nezda, ze by to bylo reseno 2nasobnym skenem s ruznym nastavenim, nebot ten cas neni 2nasobny a i kdyby to podruhe stihl nejak rychleji, kde by byl jeste cas na vypocet. Osobne bych podle toho spise hadal “pouze” na vypocet.

      No a podobne jednoduchou praci s velice dobrymi vysledky myslim poskytne Photoshop CS s funkci Shadow/Highlight, ktera umoznuje pracovat zaroven se s tiny a se svetly, ale pritom oboji “regulovat” zvlast. Samozrejme, ze je to zajimave jen pro ty, kteri do PS CS chteji investovat i z jinych duvodu, jen kvuli teto funkci by to asi nebyl zrovna dobry pomer cena/vykon. Nicmene musim rici, ze jsem s tim u kamarada zpracovaval par fotek a vysledky jsou fantasticky, proste jinak bych toho dosahl asi jen s pomoci masek, kdy bych kazdou cast snimku upravoval zvlast, takhle si to na stiny a svetla za me rozdeli PS a ja jen hybu posuvniky.

      Jinak pekna recenze.

      Odpovědět
      • RE: RE: DEE

        Ale on tam muze byt rozdil i pokud to neni na dva pruchody. ja osobne nastavuju krivky radsi uz pri skenovani nez potom ve Photoshopu. Duvod je jednoduchej, nezanecha to diry v histogramu.

        Odpovědět
    • RE: ¨jen k rozlišení

      Asi jsem to nenapsal zcela pochopitelně, chtěl jsem tím rozlišením naznačit, že bych nebral jako zásadní argument 5400 dpi proti 4000 dpi. I když rozdíl tam je.

      Na druhou stranu skok s 2900 dpi na 4000 dpi je znát, subjektivně je ten snímek jiný. Ale skok ze 4000 na 5400 mi tak rozdílný nepřipadá.

      Toť vše, zdraví

      Jan Hlinák

      Odpovědět
  3. Nikon – problemovy filmovy podavac

    Ja mam doma LS 2000 s filmovym podavacom SA-20, neviem ci sa podobne sprava aj tento model, ale moj scaner sa opcas rozhodne, ze nebude loadovat strip filmy (6 policok spolu) a zacne vyhlasovat “The film can not be loaded, refer to user manual”. Robi to iba tak aby ma nahneval, vacsinov ale po dvoch dnoch ho znova zapnem a ten isty film bez problemov naloaduje. Skusal som vsetko, softver, driver, cistit scaner, cistit podavat, podavac bol aj v oprave, vsetko je v poriadku, jednoducho opcas nema svoj den. Inak som so scanerom velmi spokojny

    Odpovědět
    • RE: Nikon – problemovy filmovy podavac

      To me fakt pobavilo. Nejsem sam. Mam Minoltu Dual Scan 3 a stava se se mi obcas neco podobneho. Jen se to netyka podavace, ale skener se obvykle zakousne pri druhe az treti fotce v podavaci pri rezimu 8x pruchod, 16 bit barva. Asi je to na nej moc.

      Odpovědět
    • RE: Nikon – problemovy filmovy podavac

      LS-2000 mi tohle taky dela. Staci vytahnout ten motorovy podavac ze scanneru. Rozsroubovat ho tim sroubem nahore … otevrit (pripadne vytahnout uvazly film), profouknout – pripadne se s nim projit po mistnosti. Sesroubovat a dat zpet. Vetsinou to zabere. Kamarad ma LS-30, coz je vykradena ls-2000 a taky mu to dela.. asi to bude vlastnost. J.

      Odpovědět
      • RE: RE: Nikon – problemovy filmovy podavac

        Jasne, na tuto techniku som prisiel aj ja. Obcas mu este nadavam, aj to pomaha. Problem je ked ho chyti rapel a ja mam v plane zoscanovat 10 filmov, to nadavam velmi vyrazne.
        Inak je to velmi slusny scaner. V poslednej dobe sa mi zda ze pokial scanujem 5 polickove strips tak ide uplne v pohode. Vacsinou blbol pri 6 polickovych.

        Skusal niekdo soft ktory sa vola SilverFast 6i. Zevraj by to mala byt nejaka profi zverina.

        Odpovědět
  4. Re

    Pěkná recenze – díky za ni. Já jsem se na základě rozhovoru v Plasích rozhodl pro Nikon a nelituji. DEE funguje velmi dobře, výsledky z negativu i z dia jsou konzistentní a jaksi fotograficky koukatelnější, než z Minolty DSDIII. Ostrost jsem si vyzkoušel na plotteru v rozměrech 60 x 90 cm a pro mé amatérské oko je ještě (bez doostřování)dostatečná (platí samozřekmě pro můj individuální řetězec objektiv-film-skener-plotter).Obdobně jsem na skenech našel věci dříve neviděné. Strach z motorového podavače a jeho zasekávání byl zatím neopodstatněný a doufám, že to tak zůstane. SW je občas trochu nestabilní: při zpracovávání DEE v 16 bitech mi PC občas spadne – zatím nevím proč a připisuji to Nikonu. Na skenování se vždy těším, dochází mi kapacita disku…

    Odpovědět
  5. Skenovací časy

    Trochu mě zarazila tabulka časů skenování. Já mám podle logu při dávkovém skenování 6 min. na snímek (Sken + ICE + ROC/GEM 8 bit). Což je dvojnásobek proti tabulce. Počítač je s Athlonem 2600+, Win 2K a USB2. Jinak slušná recenze, která mi před 2 týdny, kdy jsem se rozhodoval pro koupi chyběla.

    Michal

    Odpovědět
    • RE: Skenovací časy

      6 minut na snímek je nějak moc, ty časy jsou pro moji konfiguraci správně, dávám si docela pozor. Jednou jsem se totiž u jiného skeneru spletl a dělal pro jistotu vše znova. A to je docela velká ztráta času.

      Zkuste nový ovladače, ten prvotní ve verzi 4.0 byl docela nespolehlivý, po update je vše OK. Nikon je tady nějak moc setrvačný, ta předchozí varianta 3.0 stála taky za houby a byl potřeba udělat update.

      Druhá záležitost jsou správně nainstalované ovladače pro USB rozhraní (utility pro mainboard), občas se na to zapomíná.

      Poslední mě napadá režim preview, u Nikonu jsou totiž tyto režimy dva. Jeden udělá rychlý náhled pásku a zastaví se, druhý také, ale následně skenuje každé políčko znova pro možnost případných úprav (gama, křivky) se současným samostatným zobrazením v okně preview. To je potřeba vypnout.

      Dál už mě nic nenapadá.

      Pozdravuje Jan Hlinák

      Odpovědět
      • RE: RE: Skenovací časy

        Díky za odpověď. Časy 6 minut vychází při dávkovém zpracování šesti snímků. Nevím, že by se zde provádělo před každým snímkem preview, ale zkontroluji. Update verze ovladače na 4.0.1 mám včera stažený, již nainstalovaný a nezaznamenal jsem žádné zlepšení. V každém případě zkusím prověřit ovladače k USB.

        Měl bych ještě jeden dotaz. Dá se někde předvolit ICE pro dávkové zpracování bez toho, abych musel vždy tuto volbu pro každý snímek zapínat zvlášť?

        Ještě jednou děkuji.
        Michal

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Skenovací časy

          Mam LS 2000 a soft verze 3.1. Mam ulozena ctyri nastaveni parametru pro rozliseni 1500 a 2700 a pro cb a barvu. u tech pro barvu mam nastavene zapnute ICE. Tahle ulozena nastaveni totiz jdou priradit vsem polickum na pasku naraz.

          Odpovědět
        • RE: RE: RE: Skenovací časy – předvolení ICE

          Stačí si uložit nastavení pro jeden snímek (mám to popsané třeba jako NEG_1250_ICE, DIA_2900_ICE) a pak jen označit všechny snímky (myš + shift) a load dané nastavení. Vše se udělá najednou a může se skenovat v batch režimu.

          Honza

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Skenovací časy – předvolení ICE

            Přes load jsem to zkoušel bez úspěchu. Možná jsem udělal dříve load než výběr. Vyzkouším znovu. Díky.

            Michal

  6. A som v keli…

    Už som bol rozhodnutý pre tú Minoltu 5400 a teraz toto! Navyše ako som tak pozeral na ceny je na tom tento Nikon oproti M5400 lepšie. Uf! Co včil?

    Odpovědět
  7. Šum v tmavých místech

    Nejdříve ze všeho bych chtěl poděkovat za hezkou recenzi.

    Pokud jde o šum ve stínech, bude asi třeba porovnat scany na nejvyšším rozlišení. Z diskusí na photo.net to totiž alespoň dle scanovacích časů vypadá, že Minolta při scanování na nižší než maximální rozlišení vlastně scanuje na vyšším rozlišení a výsledek pak průměruje/downsampluje, čímž se samozřejmě šum sníží. Ta diskuse je tuším zde: http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=006Heo

    Odpovědět
    • RE: Šum v tmavých místech

      Pro informaci, vždy porovnávám na nejvyšším rozlišení a Minolta má opravdu nižší šum, ne o moc, ale rozdíl tam je.

      Pozdravuje Jan Hlinák

      Odpovědět
  8. Šum

    Že by Minolta skutečně využila lépe 16-bitový převodník, než 14 bitů u Nikona ? Docela si to dovedu představit, ale zároveň porovnáním skenů z Nikona 4000 a 50 je vidět opravdu veliký rozdíl. Na skenování velmi problematických snímků by ta Minolta možná byla lepší (nevím, nemám). Upřednostnil jsem konzistentní výsledky…

    Odpovědět
  9. to J. Hlinak:MSD IV

    pekny clanocek, uz by som potreboval len recenziu na MSD IV, nexystate ju nahodou? tym by bola na paladixe ponuka relevantnych skenerov kompletna co sa recenzii tyka a myslim ze hodne ludom by to pomohlo.pekny den.

    Odpovědět
      • RE: RE: to J. Hlinak:MSD IV

        diky moc, to by bolo super. osobne rozmyslam nad skenerom uz nejaky rok, a momentalne som tak napoly:srdcom blizsie k ls50, ale penazenkou k msdIV, takze dychtivo cakam na nejaku jej spolahlivu recenziu :)). pekny den.
        s pozdravom
        JurajH

        Odpovědět
  10. Vícenásobné skenování

    Díky za výbornou recenzi. Také se rozhoduji mezi Minoltou 5400 a tímto Nikonem.
    Mám dotaz týkající se vícenásobného skenování. Vím, že Minolta (vč. levnějsí DualScan III) má tuto funkci, která údajně dokáže značně potlačit šum v tmavých místech, byť za cenu velmi dlouhé doby skenování. Neměl jsem bohužel možnost to vyzkoušet, ale právě šum ve stínech byla věc, která mi nejvíce vadila na skenceh z DualScanu III (dělaných ovšem bez použití této funkce), pročež mne to velmi zajímá. Nepostřehl jsem, zda něčím podobným disponuje také Nikon. Máte s tím někdo zkušenosti?

    Odpovědět
    • RE: Vícenásobné skenování

      zdravim, ja som tiez povodne uvazoval o tomto skeneri a ked som trosku ‘zagoogloval’ vo vsetkych clankoch sa svorne tvrdi ze LS-50 s original software viacnasobne skeny neumoznuje ALE je mozne k nej pouzit znamy soft VueScan, ktory uz tento skener v najnovsej verzii podporuje a ten uz viacnasobne skeny s LS50 umozni. tolko moje info, sice z druhej ruky, ale potvrdene viacerymi zdrojmi

      Odpovědět
  11. A co canon?

    Máte někdo zkušenosti s Canonem FS4000? Zvažuju to jako alternativu místo LS50. “PRÝ” nikonům 40, 50 nevydrží světlo. Co vy nato?

    Odpovědět
    • RE: A co canon?

      No, je to ve stylu “jedna paní povídala”. Standardní LEDka má životnost kolem 100.000 hodin a zatím jsem neslyšel nikoho, kdo by tohle reklamoval. Spíše měly problémy prví podavače u starších řad.

      Jinak Canon se na recenze nijak netváří (nakonec ani neodpovídá na přímé dotazy na obchodní oddělení), takže holt jeho skenery co se týká recenzí nula bodou.

      JH

      Odpovědět
  12. Značení a hustota

    Nějak se nemohu vyznat ve značení tohoto skeneru: znamená model LS 50 totéž co V ED ? Na www stránkách Nikonu je to uvedeno jen nepřímo a navíc tam u modelu LS 50 tvrdí, že denzita je 4.2, můžete to prosím upřesnit ?

    Odpovědět
    • RE: Značení a hustota

      LS-40 = IV
      LS-50 = V

      Nevím proč má Nikon dvojí značení, ale drží se toho docela dlouho.

      S denzitou jste mě zaskočil, buď byla špatně v manuálu nebo jsem se přehlédl, po pravdě teď už to nezjistím. Případně ji Nikon změnil a já měl starou informaci a nezkontroloval to. Nevím, moje chyba, pardon …

      Hezký den,

      Jan Hlinák

      Odpovědět
      • RE: RE: Značení a hustota

        Tak na stránkách nikonu (ať už .cz nebo .com) je uvedena denzita 4,2. I Adorama uvádí tuhle hodnotu. Ti ale mají zase uveden 16 bit A/D…
        Ale myslím že je to takhle denzita 4,2; A/D 14 bit

        Odpovědět
  13. negativ

    Honzo, nezkoušel jsi naskenovat víc negativů, než je v článku? Včera jsem skenoval barevný negativ na LS-4000 a nestačil jsem se divit, jaké růžové a oranžové hrůzy z toho lezly (samozřejmě v nastavení Neg(Color)) – zejména u snímků bez oblohy proti zemi. A zajímavé bylo, že náhedy byly barevně v pořádku. Nějak mi to připomnělo tvůj povzdech o převodech negativů u poslední Minolty.

    Odpovědět
    • RE: negativ

      Ahoj, moc nezkoušel, scén jsou tisíce a člověk zas nemá nekonečně času. Ty srovnávací negativy jsem vybral úmyslně stejné, aby se dalo porovnávat.

      Po pravdě řečeno ani Nikon LS-40 nemá stoprocentní převod, některé negativy z hor mají zvláštní barvy třeba horských kamenných cestiček, klasické rodinné foto bylo vždycky v pohodě. FUJI negativy proti Kodaku vycházejí stejně jako diáky lehce studeně. Minolta má ten převod vysloveně špatný a hlavně neuvěřitelně náhodný.

      Ještě mám špatnou zkušenost s filmy se zvýrazněnými barvami, jak diák, tak negativ vycházely dost “zvláštně” hlavně v odstínech červené. Taková maximální saturace s rozptýlením do okolí objektu.

      U vyšších modelů tiše předpokládá, že jsou spíše na diáky (denzita) a proto za ně lidi ten balík peněz zaplatí. Přece jen u negativu není jasná základní věc – původní barva.

      Honza

      Odpovědět
    • RE: negativ

      Mám zkušenost se skenováním negativů Fuji Superia s LS-50 (asi 20 filmů) a věrnost barev pro mě byla příjemným překvapením. Obrázky nebylo třeba dále barevně upravovat. Funkce ROC se mi ale ukázala v tomto případě jako nepoužitelná. Při jejím zapnutí byly barvy posunuté, většinou do červena.

      Michal

      Odpovědět
  14. negativy

    Negativy jsou vzdycky potiz – mam LS-4000 a po mnoha experimentech jsem nastaveni NEG zcela opustil. Skenuji jako diak 14 bitu/kanal a pak upravuji histogram. Je to desna prace, ale vyplati se. V posledni dobe pouzivam zlepsovak – v Corelu davkove upravim histogram podle typu negativu (opatrne – vyvolani pokazde trochu jine!!) a pak doladim.

    Odpovědět
    • negativy

      Já mám z posledních dnů mnohem horší zkušenost ze sklenováním diapozitivů. Jak už jsem napsal dříve, s barvami u sklenovaných negativů nemám problémy. Za to v posledních dnech zpracovávám diapozitivy fomachrom z r. 1984 a je to dost špatné. Již v neupravovaném náhledu je snímek celý zabarvený domodra a až zapnutí funkce ROC se barvy srovnají. Bohužel se při tom na výsledném snímku značně ztrácí zelená. Diapozitivy už jsou sice trochu vybledlé, ale naskenovaný výsledek je podstatně horší. Pokud má někdo zkušenost, jak se s tím vyrovnat, budu rád za radu.

      Michal

      Odpovědět
      • pozitivy

        To je podobné jako s negativy – stejná je i pomoc. Je potřeba snímek naskenovat 48-bitově (resp. 14-bitově u LS-50/LS-4000, uložen je ale stejně 48) a srovnat histogram v grafickém editoru. Chce to ale dobrý monitor, grafickou kartu a pochopitelně zkušenost. Nejjednodušší je nastavit posuvníky jednotlivých barevných kanálů na okraje histogramu a pak jen doladit. Pak je ještě dobře zvýšit saturaci (nejlépe individuálně pro každý kanál). ROC funkce je založena na určitých obecných poznatcích o stárnutí a uspokojivě funguje asi tak v 60%, perfektně skoro nikdy – počítač to prostě sám nezvládne (ani nemůže – musel by mít skutečnou umělou inteligenci).

        Odpovědět
        • pozitivy

          Díky za radu. To, že můžu obrázek po skenování upravit, vím a používám. Nelze to ale dělat u všech a já se snažím převést do digitální podoby diapozitivy za uplynulých 20 let. Překvapuje mě však, že scanner reprodukuje diapozitiv, který je na rozdíl od negativu v přirozených barvách při vypnutých korekcích se silně modrým nádechem.

          Michal

          Odpovědět
          • pozitivy

            Podle mých zkušeností Nikony naskenují to, co je skutečně na diapozitivu. Fomachromy “modrají” standardně – takže by mě překvapilo, kdyby ten modrý nádech nebyl “originální”. Spíš by mohlo jít o to, že modrý nádech je na monitoru víc vidět než při prohlížení samotného diapozitivu. Jinak spoléhat na ROC bohužel nejde – automatické korekce stoprocentně prostě nefungují a ani nemohou.

          • pozitivy

            Díky za odpověď, zkusím digitalizovat diapozitiv jinou cestou a porovnat.

            Michal

  15. Panorama

    Ahoj,
    vite nekdo, jak jednoduse naskenovat s LS-V panoramaticke snimky z negativu? (Nezli zvolim tu druhou moznost, naskenuji to po castech a pak spojim ve Photoshopu). Diky.

    Odpovědět
    • panorama

      “Panorama” patrně znamená kinofilm větší než 24×36 (např. z ruského Horizontu). Jednoduše to pochopitelně nejde – jen skenovat po částech a lepit v PS. Nikon LS-V používá metodu statického filmu a pohyblivého sensoru, takže překročit formát 24x36mm je prostě technicky nemožné.

      Odpovědět
  16. superskener

    poridil jsem si skener pred mesicem pro lepsi vystupy pro jedu nejmenovanou anglickou fotobanku nebot chteji min 50mb tif 8bit a prepocitane fotky z 2700dpi se jim moc nezamlouvaji (i kdyz z digi 6mpx ano v pohode) pomoci genuine fractals. Jsem nadsen kvalitou ziskanych dat. Pomocne funkce zapinam podle potreby ale funkce ROC se perfektne osvedcila hlavne na zelene fuji apod 🙂 filmy o citlivosti 400 iso nejsou problem – postupuji tak, ze naskenuji na max rozliseni a pak mirne v PS CS rozliseni snizim tim se zrno velice pekne srovna …

    Odpovědět
  17. Scanery Nikon

    Nemáte někdo zkušenosti s kvalitou scanů z dia z Nikonu 50 a 5000? Příp. je mezi těmato dvěma rozdíl v kvalitě scanů, kromě tedy rozdílu v ceně, rychlosti a u 5000 možnosti využití SF 210?
    Díky. Karel

    Odpovědět

Napsat komentář