Nadšený fotograf a kreativní marketing

Všichni už jsme se naučili, že se marketing v české kotlině přehoupl od mystického běžného pracího prášku k závodu o slevy z běžné prodejní ceny, přičemž nic z toho nikdy nikdo neviděl. Na vylhaných (nebo chcete-li chytrým slovem – kreativních) reklamách mě neuráží ani tak předpoklad demence běžného spotřebitele, neb tento se evidentně čím dál více naplňuje, ale spíše degradace profesionálního fotografa (aniž bych se s tímto jakkoli srovnával).

Ačkoli mám poměrně slušně vyvinutou reklamní slepotu, jak se někde blýskne čočka objektivu, oko tam zabloudí. A tehdy mě poprvé zaujala věta na plakátu obchodu s elektronikou – Fotit jako profík teď zvládne každý! – doplněná o portrét jásavého modela s úplně nejvíc vytrčeným ultrazoomem. Kluk z plakátu pravděpodobně zrovna z ruky komponuje životní záběr pádícího stáda pakoňů. Nepochybně jako profík.

Ale ouha, ač pouhých devěttisícdevětsetdevadesátdevět ruka čínského dělníka skutečně přetavila v zázračnou krabičku, upřímně řečeno, pořád to ještě není ono. Na šmírování v rozsvícených oknech protějšího paneláku dobrý, ale to stádo pakoňů se Jižákem ne a ne prohnat. Ne pane, to není naše chyba, to musíte umět! A to bychom pro vás tady něco měli něco k přečtení, zrovna ve slevě…

Kreativní marketing

…Čirou náhodou jsem se dostal ke knize, která hned na obalu slibovala odpověď na základní otázku života fotografa. Velkými přívětivými písmeny tam bylo vyvedeno toto: Jak dosáhnout skvělých snímků vždy, všude a každým fotoaparátem. Myslí mi zrychleně proběhly celé galerie vysněných cestovatelských fotek, které bych nevyfotil ani nejdražším Hasselbladem, protože bylo zrovna příšerné počasí. A tak jsem se zeptal člověka, co mi knihu prezentoval, zda se skutečně naučil vykouzlit ranní světlo v jednu odpoledne. Řekl bych, že to ještě studuje, protože mi knihu tehdy nepůjčil.

Takže až se zase budete plahočit v šest ráno někam na kopec abyste nakonec přinesli jen další blbou fotku, zahoďte batoh výbavy, možná si radši kupte foťák z plakátu něco si o tom přečtěte. Každý to zvládne, tak proč byste i vy nemohli fotit jako profík?!

60 komentářů u „Nadšený fotograf a kreativní marketing“

  1. to je ta dnešní doba

    To je ta dnešní doba že si každý kdo vlastní přístroj hnedka myslí že je profíkem a bohužel dost často někteří prezentují tuctové fotky jako vele dílo. 🙂

    Odpovědět
    • to je ta dnešní doba

      Když v letáku k Nikonu D3000 za sedm tisíc lípnou velký nápis “Udělám z tebe profíka!”, tak není divu kde se to sebevědomí bere. Pak ta tragédie nabírá opravdu biblické rozměry.

      Odpovědět
  2. Přesně …

    … směji se hodně a nahlas. Výborný fejeton. Jen škoda, že ho budou číst asi většinou jen ti, kteří už vědí … Ale to je jedno.

    Odpovědět
    • přesně …

      Nesměji se vůbec – je mi do pláče, co se dnes používá v časopisech za fotografie! A do pláče je i profíkům, konkurujícím sebevědomým amatérům.

      Odpovědět
  3. Platí to i naopak…

    Bohužel od laiků (pobíhající mobilem-cvakající lidičky a některé kompaktáře mezi fotografy nepočítaje) slýchám často při hodnocení svých fotek názory “no jo, tak ty máš na to foťák…” Většinou se držím, ale někdy vypěním, protože věci jako správné světlo, kompozici, polarizační filtr nebo třeba čas závěrky v řádu sekund sám foťák nijak neovlivní. To jsou pak řeči typu “no jo, s tvým foťákem bych to vyfotil taky”, atp. Nejsem žádný profík a fotím jen pro radost, ale občas se mi myslím nějaká fotka po pečlivé přípravě myslím opravdu povede a člověku je k pláči když to potom lidi přisuzují té krabičce, co (hodně zjednodušeně řečeno) tak akorát ovlivňuje dobu osvitu…

    Odpovědět
    • platí to i naopak…

      naprostá pravda – ale je to vlastně úspěch právě toho marketingu, kterému se podařilo obecnou veřejnost přesvědčit, že zrcadlovkama se dělají dokonalé fotky za všech okolností. Stačí pak na trh vrhnou entry level zrcadlo a lidi obchodníky rozsápou,…. hlavně před Vánocema. Myslí si to i ti kteří si zrcadlovku nakonec nekoupí, ale ti dobrovolně přistoupí na fakt, že za jim to za ty prachy nestojí…

      Odpovědět
    • pravy nebo falešný profík

      At si pisou co chteji, ignoruji. Co mne ale stve je, ze s rostouci poptavkou po drahych zrcadlovkach lidma kteri o fotografii toho moc nevedi, se tahaji vlastnosti digitalu a zbytecne funkce do sveta poloprofesionalnich pristroju. Priklad – life view (je vyhodou zrcadlovky nepouzivat displej, ale Pepa odkojeny na digitalnim kompaktu to tak nevnima), elektronicka vodovaha, video.. Pak za tyto zbytecnosti musim platit, popr. striktne receno – kazi ergonomii, ovsem kvuli tohoto tlaku nikdo uz neudela “cistou” zrcadlovku bez techto nesmyslu, protoze pro 80% kupujicich bude vypadat ve srovnani hure.

      Odpovědět
      • pravy nebo falešný profík

        Tak zrovna Live view bych u DSLR nezatracoval. Něco už pamatuju a fotit makro či detail květin s malou DOF bylo třeba u D100 doooost o náhodě. S možností D300 používat LV se mi prudce snížilo množství neostrých snímků takže se opravdu můžu věnovat kompozici, světlu etc… Je ovšem fakt že Pepa odkojený na digikompaktu asi nebude tahat několikakilový stativ.
        A řeči typu “Vždyť máš takový foťák. Tak proč tu kytku fotíš hodinu?” už ani nevnímám.

        Odpovědět
      • pravy nebo falešný profík

        S tou “zbytečností”, za jakou považujete Live View, jste šlápl pěkně mimo. A protože se jedná o naši knihu (Zoner Press), tak se ozvu i k tomu názoru vyslovenému v úvodním článku: Nemyslím si, že ta kniha je špatná, naopak si myslím, že začínajícímu fotografovi, který se chce učit, prospěje víc než dotyčný článek. Ale naprosto souhlasím s tím, že ani kamera, ani tuna knih, ani desítky radících profíků z nikoho skutečného profesionála neudělají. Na druhou stranu považuji názory, že každý se musí vše naučit sám, všechno sám objevit, na všechno přijít…, za mylné.

        Odpovědět
        • pravy nebo falešný profík

          Sám mám spoustu knih o focení, které mě hodně poučily… Spousta z nich je vskutku geniální. Ale žádná z nich se hned na obalu nesnaží tak očividně přehnaně, aby po ní sáhl někdo, kdo bude ve výsledku poněkud zklamaný, že tu skvělou fotku za jakýchkoli podmínek neudělal… Snad je to takto k pochopení.

          Odpovědět
        • pravy nebo falešný profík

          Ja neslapnul vedle, pisu o svych potrebach, ktere znam lepe nez Vy. Fotim vyhradne krajinky, a LV nepouzivam nikdy, ani kdyz se mi stane ze do zaberu si lehnu. Mate-li potrebu LV mit, tak si koupite fotak s LV, vodovahou, videem, intergaci do facebooku, tlacitkem “share” a treba i mini sprchou. Ja jen ze bych rad aby take existovaly fotaky bez techto ficurek, za nizsi cenu. Je to trochu filosoficka zalezitost, ale ja nemam rad veci, ktere nepouzivam, obzvlast mam-li za to platit. Kazdopadne pisu o trendu, jakym to postupuje, LV je jeden z prikladu. Ktery fotograf pouziva na fotaku video? Chci proste, at delaji fotaky pro sberatele ficur a pro fotografy. Ne nejake marketingove valky, napr. drivejsi valka na pixely producentu, ktera pred par lety transformovala do nesmyslne valky o velmi vysoka ISO cisla.

          Odpovědět
          • pravy nebo falešný profík

            Pokud chcete foťák pro své potřeby, tak si ho nechte udělat – jak na to jinak reagovat? Pokud se Vám nehodí LV, tak ho nepoužívejte – konečně vždyť můžete pracovat s filmovými přístroji (to nemyslím nijak urážlivě!). Chápu, že ISO kolem 6400 v krajině nepoužijete, ale řada jiných fotografů ano. Oni dokonce použijí světelnost 1.4, která je Vám taky k ničemu. A kdyby se dělaly jenom širokáče s clonovým číslem kolem 11 a výš, byly by objektivy také levnější. Vše je to vývoj, mnoho slepých větví, ale z celkového pohledu postup k lepšímu. Ještě před pár lety mi řada fotografů, kteří se tím živí, říkala: Digitál, no to tedy ne… Dnes jím fotí všichni. A video? Můj názor je: A proč ne? V příštím roce ho zařazujeme do edičního plánu.

          • pravy nebo falešný profík

            Proc mne nechcete pochopit. Chci fotaky, ktere se drzi podstatneho, a hlavni duvod je, ze by mohly byt LEVNEJSI. Kdyz si necham fotak “udelat” bude DRAZSI. Tady koncim psani abych se vyvaroval dalsich cilenych misinterpretaci. BTW Na digital dnes nefoti kazdy. 98% neni kazdy.

          • pravy nebo falešný profík

            Pokud byste chtěl levnější foťák, tak bude splňovat následující:
            = prodají se ho miliony kusů,
            = bude ošizen z mechanického hlediska a bude neopravitelný,
            = bude mít minimum mechanických prvků.
            Elektronika to bude všechno dohánět. Např. Live View konstruktéra nestojí nic – to je práce pro programátora. Zato ovládání starých objektivů (myslím Nikon) už vyžaduje mechnické úpravy, dublující dnešní elektroniku. Takže to co chcete – digitální FM2 – nejspíš nikdy nebude nebo bude drahé.
            Apropos LV – vy znáte nějakou přesnější metodu zoastřování?

          • pravy nebo falešný profík

            Ano, mate pravdu, ale nemusite mi vysvetlovat samozrejme. Proste jim takova strategie funguje a pro vyrobce je lepsi vyrobit jeden fotak, ktery ma “vsechno” a tan pak prodavat. Takovy fotak se prodava dobre, protoze vetsina lidi si mysli, ze ty ficury jsou potreba, ze jim vylepsi fotky, chteji si je vyzkouset, chteji frajirkovat, nechaji se oblbnout, nebo proste to, ze je na fotografii hodne laka technologicka stranka a radi si pohraji, spis nez-li sli do te prave podstaty fotografie.. Takovych lidi je dnes vetsina a o tom mluvim. Ja reprezentuji se svym minimalistickym pohledem mensinu na tolik malou, ze prave proto nedochazi k tlaku na producenta rozsirit semi-profi kategorii o “ficurove cisty fotak”, s nizsi cenou. A cena by byla nizsi – moc nepremyslejte kolik jaka ficurka ve skutecnosti stoji (ano, LV je jen o pridani softu), proste pokud tam ty ficurky jsou budeme za to platit, a cena je dana marketingem (proste platite za “fotak, ktery ma nejvice ficur”). Jde z me strany o pouhe postezovani si, nic vic.. Zdravim

          • pravy nebo falešný profík

            No proč se domníváte, že LV je nejpřesnější metoda zaostřování? Můžete objasnit?

          • pravy nebo falešný profík

            Protože ve velkém detailu zaostřím vizuálně přesně to, co chci. Dokážete to nějak jinak? (Abych předešel různým námitkám: stativ, statický objekt, čas…)

          • pravy nebo falešný profík

            Úhlový hledáček ve spojení s klínovou matnicí poskytuje naprostou přesnost, navíc mám stálou kontrolu AF ostření.

          • pravy nebo falešný profík

            Moje námitky:
            = Aby matnice poskytla přesné výsledky, musí být přesně seštelovaná. LV je přesný z definice vždy.

            = Matnice dnešních přístrojů se k vizuálnímu ostření naprosto nehodí – proto asi mluvíte o matnici s klíny.

            = Klíny ale jsou pro různá ohniska odlišná, stačí nahlédnout do starých katalogů třeba Nikonu. Takže to obvykle nebude fungovat třeba s teleobjektivy moc dobře.

            = Samotné klíny zase tak moc přesné nejsou – je to, jako byste měl dálkoměr s bází velikosti pupily objektivu – tedy nic moc třeba ve srovnání s Leicou (ta má 42 mm bázi a nad f=90 mm už ostření není dostatečně přesné)

            = Klíny jsou jen uprostřed – jak zostříte excentrický objekt s širokoúhlým objektivem?

            = A samotné AF vyžaduje k přesnému ostření nejen přesné seštelování obou zrcátek, ale navíc i roviny snímače a AF sensoru. A zrcátka sebou při každé expozice pěkně prásknou, takže to časem nutno přeštelovat.

            = Do hledáčku, i úhlového, zase nesvítí slunce. LV lze srovnat s matnicí VF přístroje, akorát není vzhůru nohama.

          • pravy nebo falešný profík

            Klín spolehlivě funguje do 200mm, při dobrých světelných podmínkách není problém zaostřit i na 400mm, pokud máte dostatečně světelný objektiv To už ale vyžaduje preciznost a trpělivost, protože většina současných ostřících kroužků má krátký chod. Seštelovat matnici není nic složitého, stačí vyjmout z těla a podložit či ubrat podložky 🙂

          • pravy nebo falešný profík

            Jak může být LV z definice přesné? Co Bayesova maska?

          • pravy nebo falešný profík

            ??? co ta s tím má společného? Bavíme se o ostření…

          • pravý nebo falešný profík

            Ano, Sigmy se k tomu blizi, bohuzel ne cenove.. 🙂

          • pravy nebo falešný profík

            jen dotaz k tomu videu na zrcadlovkách, nemyslím si, že to je na škodu. Je to zase další možnost jak využít drahý skla a světelnost, manuální ostření,zoom atd…Např spousta filmový produkcí využívá k natáčení Canon 5D MARKII, Nikon D800 apod..Dokonce jsem se s jednou produkcí setkal a vše se ve skutečnosti točilo na 2x Canon 5DII.
            Každopádně je to mnohem složitější, ale zase kreativnější 🙂

          • pravy nebo falešný profík

            Oo jak skvele, ze se kona filmova produkce na zrcadlovkach. Ja ale videa netocim a fotit nebudu, fotaky jiz 15 let pouzivam k foceni. A verim, ze koupi D800 bych z video ficurku jaksi zaplatil. Zdravim.

          • pravy nebo falešný profík

            Ve skutecnosti je tomu naopak – bude se platit za to, ze tam ta funkce nebude, a bude se platit hodne. Jeji funkce ma totiz v cene fotaku nulovou hodnotu. A to, co dokaze velmi vyrazne snizit cenu aparatu je masova produkce – tedy LV i video rozhodne ano.

          • pravy nebo falešný profík

            Pod to bych se podepsal. Jenže lid obecný si technologické fičury a spoustu pixliček, zmasírován reklamou, žádá. A já stále častěji sahám po starém Nikonu s černobílým filmem….

          • pravy nebo falešný profík

            To ja take, barvu delam na D700, mesta, lidi a jine motivy, kde prevladaji tvary a barva je rusiva, a kdyz je cas, dvouokou stredoformatovou Mamickou.. old school f-stopy, ne zadne deleni na tretinky, sousedici casy hezky dovjnasobne, velice tolerantni film.. Jednoduchost a cistota sama! 🙂 A take si Mamicku uzivam vice, ale je to jina kategorie fotografovani.

          • pravy nebo falešný profík

            Každý má své postupy, někdo jednoduché a někdo složité; má možnost výběru. Krom páčky vypinače nastavuji režim AV nebo M, a podle světelných podmínek nastavím korekci expozice. Ještě vyjmečně měním citlivost. Po zakoupení nového přístroje mne oproti starému překvapila spousta optimalizací a vylepšení, které bylo nutné vypnout (optimalizace jasu, korekce vinětace, redukce šumu), aby fotoaparát začal dobře fotit.

            Ostřit přes LV jsem vyzkoušel; asi dobré jen v případě, pokud není jiná možnost. A ty naštěstí jsou, nehledě na to, že zbytečné zahřívání čipu je nežádoucí. Navíc tento způsob se zdá být velmi zdlouhavým.

            Také bych uvítal levný fotoaparát bez oněch fičůrek…

            Světu mír….. Pavel

          • pravy nebo falešný profík

            Kazdy ma sve postupy. S tim bych naprosto souhlasil. S tim je modifikovana i moznost nastavit si fotoaparat dle svého uvazeni. Kazdy novy model prinasi neoc noveho, co ne vzdy vyuzijeme. A pokud nevyuzijeme tak se tim nezaobirejme koncentrujme se na to co nam pomuze.

            Valka v ISO/Mpix je proste danym a jasnym argumentem. Je jen otazka k cemu se tato vyhoda da pouzit.

            Kazdy at hleda to co ho zajima, nastavuje co chce. Nicmene je to jen cesta jak automatizovat nasi cestu k idealnimu snimku. Neni prekvapenim,ze me pozadavky sportovniho fotografa, budou zcela jine nez specialisty krajinare.

          • pravy nebo falešný profík

            LV není dobré jen v případě, že není jiná možnost – při studiových produktovkách je LV a možnost 10x zvětšení při ostření k nezaplacení. Ano, žere to baterky a ohřívá čip, ale obojí se dá celkem snadno přežít. Blbě zaostřená fotka -zvlášť, když něco “hoří” a na focení není zrovna celé odpoledne- potěší o dost méně, zvlášť, když se “objeví” až poté, co si fotku prohlédnu v PC.

            Při focení “v terénu” je taky LV velké plus. Dřív jsem používal na fcení od země nebo u země úhlový hledáček, LV ho velmi dobře nahradí a neumatlám si kolena.

            Prostě “každému jeho Poděbrady”…

      • pravy nebo falešný profík

        Life view je úžasný nástroj třeba pri použití starých skel. Vzhledem k jejich jiné stavbě oproti soucasnym sklum s nimi jinak nezaostrite. (Bavím se o světelnosti 2.0 a níže). Taktéž v hledáčku neuvidíte reálnou dof pro clony f4 a níže.

        Odpovědět
  4. S drahým foťákem je každý profík…

    Já nejvíc v poslední době trpím pokud neodolám a občas shlédnu pár fotek jakékoli veřejné fotosoutěže, v nejhorším případě takové, kde o nejlepší (rozuměj nejroztomilejší, nejkýčovitější) fotografii hlasují čtenáři. Stejně jako do televizních pěvěckých soutěží jsou schopni přihlásit se lidé co místo zpěvu vyluzují zvířecí zvuky jen proto, že ani oni ani jejich okolí nemají dostatek soudnosti, posílají “fotografové” do fotosoutěží takové šílenosti, že už to někdy ani není k smíchu… Věřím, že velké procento z nich je upřímně přesvědčeno, že je jejich fotka do soutěže dobrá jen proto, že ji vyfotili poloprofesionální zrcadlovkou a mají nastudovanou nějakou knihu plnou teoretických pouček.

    Odpovědět
    • s drahým foťákem je každý profík…

      To je svatá pravda, za poslední snad dva měsíce jsem měl tu čest vidět několik (spíše desítky) takových kousků, včetně vítězných snímků vybraných různými porotami. Velmi rád bych z nich udělal knihu s názvem Špatná fotografie – možná by to bylo záslužnější než několik knih o “dobré” fotografii. A poznámka k dřívějším věcem: Kolik si myslíte, že by stála profi zrcadlovka, pokud by firmy neprodaly vagóny kompaktů?

      Odpovědět
    • s drahým foťákem je každý profík…

      Zdravím všechny diskutující. Nějaký čas jsem se snažil držet krok s technickým vývojem fotoaparátů. No popravdě řečeno mě to stálo dost sil/ studiem různých serverů článků a stránek výrobců fotoaparátů/ a zejména peněz. Naštěstí to netrvalo dlouho a zjistil jsem, že to vlastně nemá vůbec cenu, protože při takové “stíhací jízdě” by mi brzy došlo palivo a pneumatiky by jistě také lačnily po výměně.

      Dalo by se říci, že jsem začal jet “na jistotu”. Vrátil jsem se tak trochu ke klasické fotografii. Oprášil jsem klasické foťáky, vyvolávací tanky, flašky na chemikálie, které jsem díky Andělu strážnému v digitální euforii nevyhodil nebo neprodal, stejně jako zvětšovací přístroj, zakoupil potřebnou chemii, rychle projel knihu Černobílá fotografie – zda jsem za tu dobu něco nezapomenul a dal se do toho. No žádná sláva to zpočátku zrovna nebyla. Nějak jsem zapomenul hlídat teploty chemie, dobu vyvolání – no prostě jako když jsem v éře ČB fotografie začínal.

      Rozhodně to není boj proti digitální fotografii. Digi fotka je vynikající nástroj a jsem rád, že to někdo vymyslel. Ke klasice si chodím odpočinout a měl by to myslím udělat každý. Když fotím na film nebo diák, tak šetřím, nikoliv ve smyslu peněz, ale času. Když jdu s digitálem na město nebo přírodu, tak nafotím 300 fotek a pak mi jedna připadá jako druhá, když jdu se středo-formátem např. nafotím 8,10, nebo 12 případně i 15 fotek a nemohu říci, že by tam nebylo vše, co tam má být. Jistě focení reportáže nebo sportu by mohl již být problém, ale kdysi se to také tak dělalo a nedalo by se říci, že by divák byl o něco ochuzen. Vždyť i Adolf Zika dokázal se středo-formátem – byť digitálním / Hasselblad/, nafotit Le Mas a kdo tu knihu viděl, nemůže rozhodně říci, že tam něco chybělo.

      U klasiky, kde není automatika nebo programy je třeba si všechno hlídat a každá chyba se projeví. Naučí nás to hlídat vše okolo expozice a to je to o co zde jde. Žádný učený z nebe nespadl a žádný byť sebelepší fotoaparát nikomu nezajistí skvělé výsledky. Spíš než honbu za super-přístroji, které již sami zachytí co byste měli zachytit vy se dívejme kolem sebe a učme se vidět. Ne každý bude mít to štěstí a stane se profíkem, ale snad postačí, když Vám rodina, či známi řeknou, že ty fotky jsou čím dále lepší a na to, abyste toho dosáhli fakt, není třeba až tolik držet krok s foto-módou.

      Odpovědět
      • s drahým foťákem je každý profík…

        S tímto naprosto souhlasím – diskuze by asi neměla běžet po línii fíčurek a technického vybavení, tím hlavním je výsledek. Lepší technika mi pouze uvolňuje ruce, abych se mohl soustředit na podstatu. Někdo bude mít určitě lepší pocit z toho, že ručně přetočil film (dokážu to pochopit, doopravdy), ale mě zajímá to, co fotím. Je mi jedno, že se na mě někdo dívá jako na blázna, když se válím po zemi, abych ten záběr udělal zespodu. Fíčurkám se nevyhýbám, beru je jako něco, co mi v různých situacích usnadňuje život. Když fotím něco na stole, proč bych nepoužil LV (pokud ne rovnou tethered s využitím celé obrazovky PC)? A už dlouho chci zkusit nějaké video, jen si netroufám, protože se bojím, jak to dopadne a nemám rád nepodařené věci – ani vlastní.

        Odpovědět
    • s drahým foťákem je každý profík…

      bohužel mi připadá, že nejvíc “fotosoutěží” je dnes o tom najít na FB co nejvíc kámošů aby hlasovali pro váš kompozičně dokonalý autoportrét cvaknutý mobiem do zrcadla. Ale asi všichni víme, že do takových soutěží vůbec nemá smysl fotky posílat. ostatně jako výhru mnohdy zíkáte právě neprodejný model kompaktu… 🙂

      Odpovědět
  5. Nadšený fotograf a kreativní marketing ?

    Přátelé ,

    fotaparát je obyčejné spotřební zboží jako pračka nebo auto. Výrobce se bude vždy snažit vytvořit takový produkt aby si ho koupilo co nejvíce lidí to znamená “nejuniverzálnější” .
    Foťák není nějaká nadvěc 🙂

    Pokud člověk chce něco “jiného” tak si musí připlatit třeba Phaseone a nebo třeba fotit na velký formát či používat historické techniky.

    Proč někomu vadí kvalita “Amaterských” fotosoutěží. Když se mi ta soutěž nelíbí tak se jí přece nezúčasním. Spoustě jiným lidem udělá radost že vyhráli s “kyčovitou” fotkou nějaký nepoužitelný kompakt.
    Proč pomlouvat FB stačí se tam NEzaregistrovat ( já jsem se na FB nikdy nezaregistroval, protože se mi to nelíbí ) ale proč to pomlouvat ? .

    A když už jsme u toho čudlikaření 🙂
    Já fotím jak asi většina zvás. Pro zábavu či relax hlavně pro své potěšení z krásně (pro mě)
    fotky, která se mi povedla.
    Já jsem fotil na 645NII a teď fotím na D800Ečko (fotím černobílou krajnu) . A nebudu si přece stěžovat že mají pro mě udělat černobílý čip (vím že leica ho má) a nebo jen že chci jeden ostřicí bod, protože celý život jsem si sním vystačil a ani u 800stovky jsem jiný nepoužil.

    Myslím že ten članek chtěl ukázát na něco jiného než se začlo vést v diskuzi.

    Ukazuje na to, jak člověk se nechá masakrovat reklamama a jak výrobci ,dodavatelé,prodejci se snaží i né moc čistým způsobem vydělat na neznalosti zákazníka.
    Ale takový je náš svět, chytřejší a silnější mají převahu nad hloupějšími a slabšími.

    Ještě je si třeba uvědomit jednu věc, že ten zákazník co si koupí ten “úžasný foták” nikdy ani nemusí poznat co to koupil za šmejd a je spokojený zákazník a o to tady jde především 🙂

    r.

    Odpovědět
    • nadšený fotograf a kreativní marketing ?

      AMEN. Nakonec přece jenom dobrej koment:).

      Jinak pro ty nad Vámi: Přidáním fíčur jako je LV, automatický režimy a další věci se dosáhne vyšší prodejnosti foťáku (zvýší se poptávka) a tím pádem se sníží cena. Výrobce může prodávat levněji… pro nás/vás (já se za fotografa ještě nepovažuji) fotografy to znamená zlevnění přístroje, kterej by bez těch fíčur který nikdy nepoužijete stál víc (i násobně). Tohle je přesně o marketingu a o trhu. Ceny se už dávno nestanovujou nákladovou metodou, ale tržně… a to je sakra rozdíl.

      Další věc… fotosoutěže… ano, ne vždy jsou fotosoutěže přehlídkou skvostnejch fotek a někdy se i do “profi” fotosoutěže přihlásí Pepik co si myslí jak krásnou má fotku a je to přitom shit… NO A? Učenej z nebe nespadl a pokud si někdo koupí zrcadlovku a hned první fotku pošle do soutěže v naději že je krásná a přitom neni… tak ho snad za to ještě neodsoudíme. Třeba se to fakt jenom učí a příště Vám třeba vytře zrak. Amatérský fotosoutěže na FB a podobně sou samozřejmě další kapitolou, ale tam už vůbec nevim proč by mělo fotografa cokoliv iritovat. Nad to se přece MUSÍ povznést…

      Zpět k tématu. Ano, marketing je všude a výrobci to často přeháněj. Netýká se to zdaleka jenom fotografie… Pak samozřejmě přichází na řadu zdravej úsudek a selskej rozum. Fakt mi foťák zaručí profi super fotky a kniha ze mě udělá profíka přez noc??? Ale notak…

      Odpovědět
  6. Zpět k článku

    Koupíte si knihu, která Vám bude slibovat, že rozpadajícího se Traboše na závodní speciál přestavíte vždy, všude a bez jakéhokoli nářadí? Je to otázka především tzv. reklamní a mediální inteligence. Všechna média žijí z reklamy, méně z předplatného. Co je televize? Reklamní nosič. Co potřebuje vydavatelství, autor i knihkupec? Prodat. V pořádku. Pokud to ale dělají tak pitomým způsobem, jako Zoner u této knihy (a mnozí další), je soudnému autorovi třeba utéct co nejdál … (anebo, znaje problematiky, prolistovat, zda si výkřik na obálku neprotlačila nějaká kravata a obsah třeba není použitelný, i to se stává, byť bych měl principiálně problém takovou knihu vůbec koupit, aby si dotyčná kravata nemohla udělat další čárku do grafu zisků a mamonu)

    Pokud někdo opravdu chce být výjimečným fotografem, pravděpodobně nejprve studuje díla těch, kteří jej inspirují a v jejichž stopách chce do jisté míry, aspoň ze začátku, jít. Pokud studuje jen trochu pozorně, musí si uvědomit, kolik dřiny, odříkání, často vstávání, ponocování, rozpadlých vztahů, smutku, potu a samoty je za mnoha opravdovými fotografiemi. Takovými, které si pamatujete, takovými, kde slyšíte hrát hudbu … Živit se fotografováním, být ten tzv. Profík, současný marketingový tahák nejrůznějších firem a firmiček, znamená pro vyspělého amatéra především přijít o část, ne-li celého, krásného koníčka. Ne Vy, ale zadavatel bude nyní rozhodovat o všem. Co, kde, kdy, jak barevnost, ořez, atmosféra … Vzhledem k internetové degradaci obrazového vkusu běžného člověka (protože naopak, kdo hledá, najde skvosty a zbytku se vyhne) jsou občas požadavky zákazníků některých minimálně na … no, fujtajbl. – No, já to viděl takhle někde, tak mi to tak cvakněte. Ne, já nechci žádné vaše nápady, já to chci takhle, ale není to hrozný, když to tam oni takhle maji. Jo a do večera, jo?
    Jistě, jsou i jiní zákazníci. Ale je jich méně a těžko se hledají. –

    Je věcí každého, zda dokáže oddělit zrno od plev. Od toho máme, na rozdíl od zvířat, svobodnou vůli, abychom se mohli rozhodovat. Pokud vám jde jen o to, abyste měli na vizitce profesionální fotograf, nebo žijete v přesvědčení, že takto sbalíte nějaké holky, vaše věc. Realita už na vás čeká. A Ti ostatní, jak jsem se zmínil v krátkém příspěvku výše … už vědí.

    Odpovědět
    • zpět k článku

      Bohužel si pletete pojmy s vlastními dojmy a vaříte bramboračku z klišé typu “trpící fotograf”, “internetová degradace vkusu”, “dřina a odříkání” atd. Umění a profesionalita jsou dvě různé věci. Stejně tak je něco úplně jiného “živit se fotografií” a “dělat výjimečné fotografie”. A ty snímky, u kterých slyšíte “hrát hudbu”, možná rychle dohrají. Ale to všechno jsou problémy, které nejsou zdaleka nové – jsou zde desítky a stovky let, ale internet je nepřinesl, a ani fotografie ne. Jediným velkým rozdílem, který přišel až s poslední dobou, je masovost a přístupnost, které jsou skutečně nebývalé. A na rozdíl od vás si myslím, že je je dobře ukazovat lidem, že se dá fotit i jinak, byť se na to upozorní “pitomým” způsobem.

      Odpovědět
      • zpět k článku

        Zábavný příspěvek, potrefená husa kejhá … ne, “nevařím bramboračku z klišé”. To je váš denní chleba. Pro mě jsou pojmy, které nazýváte “klišé”, prožitou realitou. A nejen pro mě. O tom samozřejmě Vy nevíte vůbec nic. Takoví lidé vydávají knihy o “fotografii”. A pokud si myslíte, že je dobré lidi přesvědčovat o tom, že lze z Trabanta postavit závoďák vždy, všude a s jakýmkoli nářadím, pak se zkuste zeptat, jestli nemají přistýlku v Bohnicích. Ale o tom svědčí i vaše nejistá a vyplašená reakce … Dám vám jednu radu. Když nevíte, o čem píšete, nezažil jste a neznáte, mlčte. –

        Odpovědět
        • zpět k článku

          Nechci se vás osobně nijak dotýkat, ale nejsem ani vyplašený, ani nejistý – nemusíte mi to věřit, ale určitě nejsem. Reaguji na to, co jste napsal. O trabantu píšete vy, je možné, že z vlastní zkušenosti. Souhlasím s řadou příspěvků před/za vámi vámi, s vámi prostě nesouhlasím a napsal jsem, co si o tom myslím. Asi se vám to nelíbí, asi na to nejste zvyklý. Zvykejte si. A nedávejte mi, prosím, rady. Ostatním se omlouvám za přechod do takové, téměř osobní, roviny, dál už v tom nebudu pokračovat.

          Odpovědět
          • zpět k článku

            Ani v nejmenším jste se mě nedotknul:-) Trabant je jen příklad, to je snad jasné i dítěti předškolního věku:-) A rady na co si mám nebo nemám zvykat si nechte pro někoho, kdo je na ně zvědavý. – Končím tuto nesmyslnou debatu, s někým, kdo fotografuje, pardon, přesněji řečeno cvaká nejvýše tak rodinu na výletě a psa v obyváku, ale zato o tom o to více mluví (a vydává:-) nemá smysl ztrácet čas. A jestli se pletu, pošlete mi odkaz na vaši galerii, rád se podívám:-) A pokud tam budou aspoň trochu nadprůměrné a osobité věci, máte moje slovo, že tady napíšu, že sice máte děsné názory, ale fotografie nejsou k zahození.

  7. Fotografie je definitivně mrtva!

    S nástupem technologií číslicového záznamu obrazu skončila definitivně doba, v níž byla fotografie považována za umění. Zůstala tak pouze sentimentálně -nostalgická vzpomínka. Přidušeni z přemíry nechtěně vnímaných obrazů zcela
    programově křísíme již dávno překonané metody a obdivujeme tak stupidity,
    které by se dříve ostýchal vystavit ani ten nejambicióznější okresní diletant.
    Fotografie je definitivně mrtva! Siroty zůstaly… Povstaňme a věnujme jí naši tichou pietní vzpomínku……

    Odpovědět
    • fotografie je definitivně mrtva!

      Pane, jste nezřízeně optimistický. Nejen fotografie je mrtva. Mrtvo je umění jako takové, a fotografie není vyjímkou. Mýlíte se jen v tom, že je to důsledek digitalní doby. Dnes je umělců dvanáct do tuctu, a umělkyň třináct.

      Odpovědět
  8. Lidi lidi, že vás to vůbec trápí.

    Lidi lidi, že vás to vůbec trápí.

    Jak už napsali někteří přede mnou – na všechny ty feačurky, které nepotřebujete, a které jsou k vašemu fotoaparátu přibaleny “zbytečně”, z marketingových důvodů, máte slevu. Základ foťáku je za 30, s life view za 27, s videem za 25, s “kreativními programy” za 23, se stabilizací za 19 a se setovým objektivem za 15 tisíc. A to už je hezká cena za foťák, který má hodnotu 30 tisíc, nemyslíte? Samozřejmě nic není zadarmo, takže za tak báječnou slevu zaplatíte právě těmi možnostmi navíc, které se musíte naučit tiše ignorovat. Berte marketing jako svého spojence. Já jsem rád, že můj dnešní Pentax K-30 stál v přepočtu na plat zlomek toho, co předchozí Pentax MZ-M, přičemž možnosti jsou… neporovnatelné.

    S knížkou, která bude jednodušším lidem tvrdit, že z nich udělá fotografy, je to stejné. Zvyšuje to prodeje fotoaparátů a snižuje cenu pro vás. Pravda – za cenu toho, že o produkty těchto lidí budete zakopávat na každém kroku.

    Ale pokud fotíte a jste se svými fotografiemi nespokojeni, je pro vás nejspíš dost snadné těm jednodušším fotografům ukázat záda. Většina lidí totiž neví, kolik práce za přijatelným výsledkem stojí, ani jak jednoduše se lze k výsledku dopracovat, když jste si to párkrát nacvičili. Naposledy jsem fotil na firemním předvánočním večírku – mezi stovkou lidí se našly desítky fotoaparátů, ale jen já jsem si dal tu práci a během pár hodiny nacvakal zrcadlovkou půl tisícovky opileckých obličejů, abych z nich vybral následujícího dne necelou stovku fotek, které jsem upravil, sjednotil a publikoval. Fotky až na pár vyjímek nic moc, prostě jak z vánočního večírku, ale asi si dokážete představit reakce ostatních. Nikdo jiný se totiž s tou prací neobtěžoval. Technika na to nemá vliv, protože řadu let před tím jsem se stejným úspěchem vyráběl tuto specifickou “dokumentaci” digitální “krabičkou od mýdla” za dvě tisícovky.

    Ti ostatní, kteří se o něco podobného pokoušeli, jednoduše ztroskotali, protože se jim právě v tu chvíli nechtělo, nebo se jich dotýkaly poznámky o paparizim nebo o japonském turistovi. Když pak v pondělí viděli moji sbírku a večer sedli nad svých padesát fotek, neměli prakticky z čeho vybírat – kdyby mazali fotky stejně velkoryse jako já, zbylo by jim deset průměrných a žádná špičková. Málo materiálu, málo praxe a nulová znalost řemesla tak způsobí, že ti ostatní mají k dispozici pouze nadlimitní množství digitálního odpadu.

    Chcete se od masy odlišit ještě jinak? Tiskněte velké zvětšeniny. Obyčejná fotka z dovolené, avšak v rozměrech půl metru krát metr, pověšená v kanceláři, působí jinak, než tatáž fotka na umatlané pracovní ploše notebooku. S trochou štěstí a s okem přiměřeně vycvičeným na kýče se vám podaří takový obraz do další dovolené prodat, čímž uvolníte místo pro další prodejný exponát.

    Odlišit se je snadné – stačí se rozhlédnout kolem a dělat cokoliv, co nevidíte. Pak za vámi začnou chodit ostatní a říkat: “Člověče, jak ty to děláš? Mně, ať dělám co dělám, fotka přes půl zdi nikdy nevyšla.” Svět je báječné místo pro život a mám rád, když mi technika a trochu práce pomůže k tomu, aby mi ostatní načechrali sebevědomí – ať už finačně, nebo jenom tak, pro radost z bytí. Lidí, co se mi je snaží denně srazit, je více než dost.

    Možná vám bude připadat, že já jsem ten jednodušší. Ano, teď už ano, ale reklama na to nemá vliv. Doby, kdy jsem plakal, že mě svět nechápe, jsou – doufám – už daleko za mnou.

    Odpovědět
    • lidi lidi, že vás to vůbec trápí.

      fakt krásný, zvlášť ten konec. Je to jen o tom, aby člověk měl radost z toho bytí. Někdo potřebuje obchoďák a regály se zbytečnostma, někdo bez internetového shopu ani ránu a já si jdu v neděli odpoledne na hřiště fotit naše jezeFčíky. Nízký, ale krásný…..

      Odpovědět
  9. 🙂

    Nedá mi to. Nějakou chvíli sleduju tuhle diskusi a pořád mě napadá:
    četl jste to někdy? “Jak dosáhnout skvělých snímků vždy, všude a každým fotoaparátem” slibuje západ slunce v poledne? Co když tam je napsáno právě to, že z okna paneláků ty “bůvoly” nenafotíte? Nepředpokládejte, argumentujte.

    Ad foťáky. To už tu napsáno bylo. Když nechcete featurky, kupte Haselblada.

    Ad soutěže. Jak jinak zjistit, že moje fotky nestojí za nic, než je ukázat?

    V různých oborech činnosti jsem za svůj život snad nepotkal člověka, co něco umí a takto “brečí”.

    Nebrečte, foťte. (platí pro libovolný obor, brečet a ukazovat oni jsou špatní umí úplně každý.)

    Odpovědět
      • :), 🙂

        Já jsem se právě s údivem dozvěděl, že výcuc z několika odborných publikací starýho fotografa si koupí jen hlupák, vyvíjet a vyrábět prodejnější foťáky než konkurence je hloupost a že fotky mám ukazovat jen profíkům, protože veřejné soutěže jsou pro hlupáky.

        Odpovědět
    • 🙂

      Myslím, že stadiem “objevování” jsme prošli….procházíme…..všichni. U mě se ono procházení projevilo tak, že dlouhodobým “studiem” odborného tisku jsem došel k názoru, že v roce 68…co by sedmnáctiletý …. fotil lépe. Nezasaženou duší se Zorkinou IV.

      Odpovědět
    • 🙂

      1. Je to zejména humor. Znáte pojem humor? Hloubková analýza a jakákoli argumentace humoru neprospívá…
      2. Dokážete-li dosáhnout skvělých snímků kdykoli, kdekoli, s čímkoli…, jste patrně nejvíc nejlepší a uznávaný umělec a rozhodně nemáte čas se mezi pobýváním na svých světových výstavách a válením se na vlastním ostrově zabývat podobnými weby, jako je ten vezdejší. Ano, teď hrubě předpokládám. Nebo snad nedokážete? Přečtěte si tu knihu. A běda vám, jak vám to pak nepůjde! A kdyby přece jen ne, “nebrečte”. Nejste první, co naletěl marketérům…

      😉

      Odpovědět
  10. Fotografie není fotografie.

    Tvůrčí fotka děcka skončila okolo roku 1920, kdy otěže převzali amatéři. To stejné se stalo při nástupu digi. Fotografa poznáte tak, že má jeden přístroj celej život.
    Kdo je profesionál ?, to je jako řešit, zda je profík řidič autobusu nebo formule 1….., profík je ten, kdo má žaludek se podbízet všeobecnému nevkusu.

    Pokud trváte na digi a velkejch plachtách, stačí apsc 15mpx. Pokud neděláte metrový a dvoumetrový zvětšeny, kupte si kompakt – 10mpx.

    Je to téma na týdny u vína )), ., čau děcka.

    Odpovědět

Napsat komentář