Čudlíkování není hřích

Úvod k seriálu o digitálních úpravách fotografií.

Dnes stále ještě výrazně převažují fotografie pořízené klasickou cestou, na film. Procento těch, které vznikly digitálně je pořád poměrně malé, nicméně rychle narůstá. Digitální fotoaparát totiž poskytuje řadu nezanedbatelných výhod. Například je možné fotografii na displeji ihned zkontrolovat a pokud neodpovídá představám, tak ji jednoduše smazat a poučeni z chyb udělat nový pokus. Také je možné leckteré chyby poměrně snadno napravit dodatečně. Digitální obrázky lze velmi dobře manipulovat a upravovat je. Často bývá také obrovskou výhodou, že fotografie jde ihned stáhnout do počítače a bleskově poslat na nějaké vzdálené místo nebo je okamžitě zveřejnit prostřednictvím internetu. Nevýhody, jako vysoká cena, malé rozlišení snímačů, pomalost, nízká kapacita paměťových médií, vysoká spotřeba baterií, horší dostupnost a kvalita přenosu digitálních dat na papír a pod. s tím, jak se digitální technologie rozvíjejí, rychle mizí.
Lidí, kteří mají přístup k počítači a umí s ním zacházet kvapem přibývá. Vedle fotek na papíře dnes hrají významnou roli i fotky na prezentované na obrazovce. A tak tu dnes máme vedle čistých digitálistů i početnou skupinu těch, kteří sice fotí na film, ať už ze setrvačnosti nebo protože stávající úroveň digitálních technologií stále ještě nenuspokojuje všechny jejich potřeby, ale přitom vedle fotek na papíře chtějí mít i obrázky na monitoru. A také těch, kteří chtějí využít toho, že fotografie převedené do digitální podoby lze snadno manipulovat a mohou tak získat větší kontrolu nad tím, jak jejich fotografie budou v vypadat v závěrečné formě, ať už je to na monitoru nebo na papíře. Většina digitálních fotografií v dnešní době vzniká ne v digitálním fotoaparátu, ale ve skeneru.

Digitální technologie mají vedle příznivců i spoustu odpůrců. Většinou ale vůbec nejde o nějaké racionální důvody. Odmítání digitální cesty jako takové plyne hlavně z přirozené nedůvěry a k něčemu novému, čemu člověk nerozumí a neumí to ovládat. Řada fotografů, kteří digitální úpravy odmítají, argumentují tím, že je to podvod, protože upravovaný obrázek už není tak, jak je na filmu, a také že digitální úpravy jsou laciné a připravují obrázky o duši. Dovolím si prohlásit, že je to oboje totální blud, plynoucí pouze z neznalosti a nepochopení.
Každý, kdo s digitálním zpracováním má trochu zkušenost ví, že pokud má výsledek k něčemu opravdu být, tak je to kumšt a že různé laciné digitální efekty se velice rychle okoukají. Bohužel v dnešní době není standardem řemeslně dobře udělaná ruční zvětšenina, ale barevná fotografie 10×15 cm vyprodukovaná automatickým minilabem. Fotografování se scvrklo na zkomponování záběru v hledáčku a zmáčnutí spouště. Těch, kteří si sami doma zvětšují, je menšina. Většina fotografujících je zvyklá na to, že fotka vždycky vypadá tak, jak jim ji vyplivne automatika labu a že výsledek můžou ovlivnit pouze nepatrně, po delším handrkování se s obsluhou. A tak mnozí považují něco, co přesahuje jejich silně omezené možnosti za podvod a třeba ani vůbec nechápou, že žádná papírová fotografie není “přesně tak, jak je to na filmu” (jak nekvalifikovaná obsluha minilabu často ráda tvrdí) a to ani když obsluha labu udělalá fotky “bez korekcí”.
Ten, kdo si sám zvětšuje doma, tak dobře ví, že převod obrazu z filmu na papír je proces, ve kterém hraje roli mnoho proměnných, a že neexistuje žádná fixní hodnota těchto proměnných, která by znamenala “přesně tak, jak je to na filmu”. I kontaktní kopie filmu na papíře vypadají různě, podle toho, jaký se zvolí papír, jaká se zvolí délka expozice a barevná filtrace, v čem a jak se papír vyolá, atd. Neexistuje žádná ta jediná a správná volba. To, co je na papíře, je vždycky jen nějaká interpretace toho, co je na filmu. Ono posvátné “tak, jak je to na filmu”, kterým se řada lidí ohání, není nic jiného, než “tak, jak to automatice minilabu na nejběžněji používaném papíře vyjde”.

Digitální úpravy jsou v tomhle směru úplně stejný podvod, jako fotoaparáty, které kromě plné automatiky umožňují také manuální nastavení času a clony. Je to stejný podvod, jako ruční zvětšování. Je to svobodná interpretace toho, co film nebo digitální snímač zachytil, nespoléhající na to, co vyplivne automatika. Digitálními úpravami člověk vloží do obrázku svoji vizi, kousek sebe. O duši nepřipravuje fotografie digitální zpracování, připravují je o ni automatické minilaby!

Mnozí namítnou, že vůbec nezavrhují úpravy jasu, kontrastu, barev, nepatrné přiostření a podobně, ale jen všelijaké ty digitální montáže a manipulované obrázky, kdy už to není fotka, ale počítačová grafika, a že tyhle dvě věci nejde házet do jednoho pytle. Ono je to ale trochu složitější. Tyhle dvě věci není potřeba do jednoho pytle dávat, ony tam jsou, ať chceme nebo ne. Jsou to taková siamská dvojčata, která nelze dost dobře oddělit. Když se například řekne vyretušování prachu, drtivá většina lidí pokýve hlavou, že to je v pořádku. Na druhou stranu, když půjde o přikopírování ptáka na oblohu, řada lidí bude tvrdit, že to už v pořádku není. Problém je ale v tom, že digitální retuš prachu je také kopírování kousku fotky na jiné místo. A kde je ta hranice mezi tím, co se ještě může a co už se nesmí? Jak velký kus fotky můžu okopírovat jinam? Můžu škrábanec jdoucí přes půl fotky nebo velký barevný reflex vyretušovat okopírováním pruhu oblohy odjinuď? Jak velký? A co z fotky můžu k retuši použít a co ne? Můžu smítko zamáznout kouskem oblohy, ale ne ptákem? Můžu kopírovat kusy zdi domu, ale ne celý dům? A co vlastně můžu vyretušovat? Jen škrábance a prach, nebo i papírky na zemi, které jsem při fotografování přehlédla? Nebo snad jen ty papírky, které jsem nepřehlédla, ale nemohla jsem je sebrat, protože byly za plotem? A co telegrafní dráty, kterým se nešlo vyhnout? A můžu nakopírovat do prázdné nudné oblohy mrak, když tam v okamžiku zmáčknutí spouště takový zrovna nebyl, ale někdy jindy tam takové jsou? Podobně je tomu se všemi dalšími úpravami. Kde je hranice pro parametry filtru, který smím a nesmím použít. Jak moc můžu ještě změnit barvy? Můžu zredukovat žlutý nádech způsobený světlem žárovky, ale nesmím udělat úplně tu samou operaci na fotce, která původně nebyla žlutá, protože výsledek je nerealisticky modrý?

Stručně, žádnou rozumnou, obecnou a jasnou hranici mezi “přípustnými” a “nepřípustnými” digitálními úpravami vymezit nelze. Řada lidí se to snaží vyřešit tím, že se pokusí zakázat šmahem všechny digitální úpravy. To je ovšem nesmysl. Něco takového jako “zcela bez úprav” neexistuje. Je to jen chiméra. Jakýkoli sken nebo výstup z digitálního fotoaparátu je upravovaný a stejně tak je upravovaná i nedigitální fotografie z minilabu. Upravovala je automatika toho kterého zařízení a jsou to úpravy stejně subjektivní, jako ty, které provede člověk sám. Někdo někde vybral, jaký algoritmus bude automatika používat a jaké parametry se zvolí. To, že my osobně je nenastavíme, neznamená, že tam žádné nejsou. Stejně tak se tohle nedá vyřešit tím, že se uměle oddělí fotografie, které v nějakém stádiu byly jedničkami a nulami od těch ostatních. Na papírové fotografii prakticky vůbec nemusí být poznat že byla zpracovaná digitálně. Například i přes to, že je z digitální předlohy, klidně může být na klasickém fotopapíře. A ani třeba sám autor nemusí tušit, že když do labu donesl film, lab mu jeho fotografie zpracoval digitální cestou.

Argument, že jakkoli digitálně upravovaná fotografie už není fotografie, ale že je to digigrafika, je nesmysl. Digitální úpravy, kromě toho, že jsou snazší, nepřinášejí celkem nic nového. Fotografie se manipulovaly odjakživa. Odjakživa se na oblohu přikopírovávaly mraky a měsíce, měnily se chemickou cestou barvy, zkoušel se Sabattier a jiné efekty, fotografie se ručně kolorovaly, domalovávaly, dělaly se koláže atd. Zajděte si do knihkupectví nebo knihovny a podívejte se na knížku nazvanou “Česká fotografie 90. let”. Ejhle, co tam nenajdete. Davidovy portréty vzniklé nahražením jedné poloviny obličeje symetrickým obrazem druhé (jestlipak on je darebák nedělal digitálně?), Pohribného manipulované krajiny, Saudkovy kolorované fotky, koláže od Bromové (a vida, ta se k čudlíkování dokonce i veřejně hlásí!), polaroidové transfery od Mackú, Švolíkovy fotografie s liskými a zvířecími hlavami a končetinami přilepenými k rámečkům fotografií, fotografie doplněné textem od dua Jasanský-Polák, Silveriovy koláže. Zkrátka a dobře, různým způspobem manipulovaných fotografíí je tam přinejmenším tolik, jako těch tradičně vypadajících. Fotografie je široký pojem. Neexistuje a nikdy neexistovala žádná jasná hranice mezi tím, co fotografie ještě je a co už není.

Digitální fotografie je tady. Nemá smysl schovávat hlavu do písku. Pojďte se naučit čudlíkovat. Nejsou to žádné černé čáry. Přestaňte věřit na jakési vznešenější, neposkvrněné fotografie, vzniklé bez úprav a nebojte se dělat fotky takové, jaké je chcete mít vy a ne takové, jak vám je vyplivne nějaký stroj ovládaný nekompetentní obsluhou. Není to žádný hřích, žádné podvádění. Je to jen návrat k něčemu, co je přirozenou součástí fotografie a co fotografové odjakživa dělali. Je jen na vás, jaké úpravy budete nebo nebudete používat, jestli se budete snažit o realistický vzhled a zachování dokumentárního charakteru nebo jestli popustíte uzdu fantazii a vytvoříte něco, co jako fotografie už třeba ani moc nevypadá, a jestli výsledku budete říkat fotografie nebo ne.

7 komentářů u „Čudlíkování není hřích“

  1. Ani toto nie je jednoduche…

    Ako vsetko, ani rozdiel medzi klasickou fotografiou a digitalnou fotografiou nie je mozne takto zlahcovat, ako to predviedla autorka. Myslim si, ze je prilis silne zahladena do digitalnych pristrojov, ale dost malo pozna klasicku fotografiu. Patrim medzi tych, co fotia aj na film, aj digitalom. Kedze som zastancom novych technologii, tesil som sa na digitalnu fotografiu. Avsak po vyskusani som bol velmi sklamany. Digitalna fotografia je super, ked clovek foti rodinu, dovolenky, priatelov, rozne svoje akcie… jednoducho, ked to potrebuje zaznamenat “na pamiatku”.
    Ale akonahle ide o fotografiu umelecku, niet o com uvazovat. “1 a 0” maju co dohanat a obavam sa, ze to nikdy nedozenu. Asi tak ako fotografia a PC grafika nikdy nebude nikdy porovnatelna s malovanymi obrazmi.
    Pr. fotil som rovnake zabery zrkadlovkou na kinofilm a tiez 4 Mpix digitalom. Kvalitativne bola neporovnatelne lepsia fotografia z kinofilmu.
    Moja vizia buducnosti… ak budem chciet odfotit nieco krasne pre oko a dusu, pouzijem kinofilm. Ak budem dokumentovat, pouzijem jednoznacne digital.

    Odpovědět
    • RE: Ani toto nie je jednoduche…

      Mylite se. Klasickou fotografii mam velmi rada a vim, jak vypada: pravidelne navstevuji vystavy fotografii a rovnez mam i osobne praxi ve fotokomore s klasickym zvetsovanim – jak CB, tak i barvy. V soucasne dobe fotim stale jeste prevazne na film, ale zvetsuji jiz pouze digitalne. Umoznuje mi to mnohem snazsi a presnejsi kontrolu nad tim, jak bude vysledna fotografie vypadat, a muzu tak lepe fotkou vyjadrit to, co chci, dat do ni vic ze sebe. Hodnoceni obecnych moznosti zpracovani digitalni cestou pouze na zaklade zkusenosti s 4 Mpix digitalem (jestlipak on to nakonec ke vsemu nebyl jen kompakt?!) je podle me vysoce unahlene a zkreslene.

      Odpovědět
      • RE: RE: Ani toto nie je jednoduche…

        Radko mluvíte mi z duše! Sám jsem trávil mnoho let v temné komoře. Hodiny netvůrčí práce a čekání, omezená kontrola nad procesem, omezené alternativy, nervy s termíny. Komoru už NIKDY. Nachápu hlasy, které občas slýchám, a které obdivují “magii” temné komory. Já zbytečně ztracený čas nějak obdivovat neumím.

        Mudrlanti, kteří tvrdí, že pro “uměleckou” fotku není digital dost dobry, asi nechápou, že Moorův zákon platí i pro kvalitu digitální fotky. Zatímco klasická technologie se již skoro nevyvíjí (rozlišení, dynamika, citlivost filmů), nebo se zhoršuje (kvalita kompaktů), tak digitální technologie za 6 let šla z 640×480 na 6 Mpixelů (v amatérské kategorii).

        Odpovědět
  2. myslim, ze tohle tema trosku generalizujete…

    Podle meho nazoru pani autorka tohle tema trochu generalizuje. Tvrzeni, ze odmitani digitalnich uprav ma cosi spolecneho s neschopnosti vyporadat se s novou technologii je mirne receno hloupe… Tak trochu mne to pripomina lehce demagogicke texty v prospektech vyrobcu ci v “odbornych” casopisech, kteri se snazi ctenari dokazat, ze nekoupi li jejich produkt (a tim padem nebude li jejich technologii pouzivat) je neschopny moula pokulhavajici za vyvojem lidstva.

    Rovnez tvrzeni, ze retus prachu se da klast na roven samplingu ruznych motivu do jednoho obrazku je prinejmensim trochu pritazene za vlasy. Samozrejme ze si kazdy svoje predstavy o fotografovani vytvari sam, a samozrejme ze se tyhle predstavy mohou dosti ruznit. To co nekdo povazuje za legitimni muze pro jineho jiz byt podvod sam na sobe a svych schopnostech. Snad by neskodilo, kdyby autorka pro priste opustila svuj nadsene propagacni styl a zamyslela se nad pravou podstatou problemu… Nakonec o opravneni nejakeho postupu rozhoduji krome skutecnosti, jak dalece autor vubec dany postup technicky ovlada, i okolnosti, za jakych je vysledek jeho prace prezentovan…
    Nevyhoda uprav v pocitaci spociva hlavne v jejich zdanlive jednoduchosti na strane jedne, a ve znacnych deficitech v oblasti kvalitnich prikladu, ktere by pomohly vytvorit pro podobne veci podvedomi ze strany recipientu i jejich tvurcu na strane druhe. Zatimco udelat vlastnorucne perfektni vystavni cernobilou zvetseninu na baryt umi cim dal mene fotografu, protoze je k tomu treba pomerne znacna davka vedomosti, praxe i zrucnosti, vetsina z nich ma naprosto mylny pocit, ze v pocitaci je vsechno hracka a z nudne a spatne vyfotografovane fotky se v mziku da udelat meznik v dejinach umeni… To potom vede ke tvorbe onech prisernosti, ktere jsou s takovym nadsenim prezentovany jako dukaz opodstatneni existence onech novych krasnych technologii 🙂

    Odpovědět
    • RE: myslim, ze tohle tema trosku generalizujete…

      Tomaši, myslím, že Radce podsouváte to co nenapsala. Ja také nesnáším demagogii a nabubřelost reklam. Radčin text však rozhodně necítím jako demagogii. Sám jsem mnoho let dělal fotku profesionálně, tak jsem si dost užil netvůrčích hodin čekání a zbytečné práce. Slušnou metrovou zvětšeninu na baryt taky ještě dokážu. Dnes však dělám jen digitálně. Proto můžu posoudit obě cesty. Ta digitální je rozhodně perspektivnější.

      To že mám celý proces mnohem lépe pod kontrolou je zásadní výhodou digitálního procesu. Proces je však jen technologí, kterou autor používá ke zviditelnění svého sdělení. Kvalitu tohoto sdělení sice může občas omezit či poškodit, ale nikdy ji nemůže zlepšít. V tom si jsou obě cesty rovnocené, a nemá smysl je klást do protikladu.

      Radka velmi dobře popsala, že nejsou manipulované, nebo nemanipulované fotografie, ale že existuje široká škála prostředků k dosažení záměru. Tyto možnosti má jak klasická technologie, tak digitální. Záleží jen na autorovi jak je dokáže využít.

      Snadnost, se kterou lze digitální obraz transformovat opravdu svede mnohé “tvůrce” k “objevům”. To však bylo vždy. Před více než 30 roky, kdy jsem začínal, zase stačil širokáč a hustý červený filtr…

      To je však problém vizuální kultury, zkušenosti a citu, tedy kategorií, které nijak nesouvisejí s použitou technologií.

      Odpovědět
  3. ano souhlasím, jen připomínám, že všechny minilaby špatné nejsou….

    Ano, článek je velmi pěkný a vystihující. Sám fotím klasikou a o digitálu zatím neuvažuji vhledem k vysoké ceně ekvivalentu, který bych by mi vyhovoval. Ale snad je tolik, že všechny minilaby snad nejsou nekometentně obsluhované. Znám velmi dobré, až špičkové minilaby, kam chodí profesionálové. “Tak, to vyjde z minilabu” ještě není totéž, jako “špatně”. I velmi kvalitní klasická fotka může vzniknout z automatického nastavení minilabu.

    Odpovědět

Napsat komentář