Dvě knihy o makrofotografii: “Naučte se fotografovat dobře makro a detail” a “Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie”

Recenze dvou knih z nakladatelství Zoner Press, které se věnují stejnému tématu – makrofotografii. Každá z nich ale z jiného úhlu pohledu a tím se obě knihy vhodně doplňují.

  • Naučte se fotografovat dobře makro a detail

  • Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie

  • Naučte se fotografovat dobře makro a detail

    makro

    Začněme prvně jmenovanou knihou “Naučte se fotografovat dobře makro a detail”. Autor, renomovaný fotograf Robert Thompson, popisuje v knize (učebnici) ve třech oddělených částech, jak fotografovat svět makrofotografie a detailu.

    Část první: Fotografická výbava

    Tato část, začínající kapitolou „Výběr fotoaparátu“ a končící kapitolou „Práce s bleskem“, se věnuje především technické oblasti makrofotografie. Ta má svá zvláštní specifika a autor s nimi krok za krokem seznamuje čtenáře. Začíná výběrem fotoaparátu, pokračuje doplňky jako jsou objektivy, stativy a další pomůcky. Také se věnuje technické stránce expozice, vysvětluje, jak je to se zvětšením, popisuje v makrofotografii velice důležitou hloubku ostrosti. V závěru podrobně představuje fotografickou techniku a příslušenství, které používá sám. Nechybí ani kapitola věnovaná digitální fotografii. Tuto část ukončuje obsáhlou kapitolou „Práce s bleskem“.

    Všechny kapitoly jsou doplněny množstvím kvalitních fotografií, které mnohdy pomáhají vizuálně podložit psané informace. Plus patří knize i za to, že popisované fotoaparáty, včetně digitálních, nejsou úplně „zastaralé“ neboli již mnoho let nevyráběné, ale jedná se o typy buď ještě ve výrobním programu příslušných firem nebo jde o modely, jejichž výroba byla ukončena celkem nedávno. Takže i tyto informace mohou čtenáři opravdu pomoci. Velmi oceňuji fakt, že v této technicky zaměřené části knihy jsem nenašel žádnou chybu. To není vůbec samozřejmé. Běžně se objevují určité chybné nebo nepřesné informace, které se často opakují a to i od různých autorů. Jako konkrétní příklad mohu uvést jinde často uváděnou nepřesnost. Totiž že hloubka ostrosti při použití objektivů s různou ohniskovou vzdáleností se u makrofotografie chová stejně, jako u běžné fotografie. Přitom ale platí, že fotografujeme-li objekt v měřítku 1:1 padesátimilimetrovým objektivem nebo dvěstěmilimetrovým objektivem je hloubka ostrosti prakticky stejná. Opačné tvrzení jsem v poslední době viděl několikrát na internetu a objevuje se i v nedávno představeném DVD o makrofotografii. Přitom zrovna tahle informace může být pro případného zájemce o makrofotografii velmi zavádějící.

    Část druhá: Praxe

    Do druhé části knihy autor zařadil kapitoly jako „Kompozice a design“, „Pozadí“, „Hledání námětů“, „Učte se od ostatních“, „Fotografujeme květiny“, „Fotografujeme hmyz“, „Fotografujeme abstraktní obrazce“. Jedná se o nejobsáhlejší část celé knihy. Po vybavení se příslušnou technikou a zvládnutí základních technických úskalí makrofotografie, popsaných v první části knihy, může čtenář plynule přejít k praktické části věnované pořizování makrofotografií. Tato část knihy je doslova napěchována užitečnými informacemi a radami, jak správně postupovat při zhotovení kvalitní makrofotografie nebo fotografie z blízka. Stejně jako v první části, i zde se objevují podbarveným textem zvýrazněné „profesionální tipy“, které přinášejí stručný souhrn důležitých informací.

    Ani v této části knihy, není prakticky možno cokoli autorovi vytknout. Spousta kvalitního textu doplněného množstvím skutečně brilantních fotografií, přináší čtenáři opravdu hodně cenných informací. Navíc tyto informace snadno najde, protože stačí postupovat podle názvu jednotlivých kapitol. Jako velké plus vidím i obsáhlou textovou informaci u jednotlivých fotografií, která dále čtenáře poměrně podrobně seznamuje s okolnostmi a podmínkami vzniku daného snímku.

    Ukázka z knihy Naučte se fotografovat dobře makro a detail

    Část třetí: Fotografování ročních období

    Třetí část autor pojal jako galerii fotografií. Je členěna na kapitoly „Jaro“, „Léto“, „Podzim“, „Zima“. Jednotlivé kapitoly obsahují fotografie opatřené popisným textem. Text přibližuje čtenáři vznik představovaného snímku a použitou techniku (fotoaparát, objektiv a typ filmu). Jedna z kapitol v druhé části knih se jmenuje „Učte se od ostatních“ a právě třetí kapitola přináší studijní materiál, ze kterého je opravdu možno čerpat inspiraci pro vlastní tvorbu. K této části knihy mohu napsat asi pouze to, že představuje logickou a více než důstojnou tečku za celou knihou.

    Závěr

    Co říci závěrem? Kniha má rozhodně všechny předpoklady splnit to, co má ve svém názvu. Totiž naučit čtenáře dobře fotografovat makro a detail. Přispívá k tomu jak členění kapitol, tak jejich vyčerpávající informační hodnota i v knize otištěné ilustrační fotografie. Všechno dohromady tvoří prakticky dokonalý celek. Celek, který v takové podobě může vytvořit jedině autor-fotograf, který se dané oblasti fotografie věnuje již delší dobu a dosáhl odpovídajících znalostí podložených praktickými zkušenostmi. Před několika lety jsem viděl také velmi kvalitní starší vydání této knihy v anglickém originále. Lze napsat, že se jedná o jednu z nejlepších knih o makrofotografii, kterou jsem viděl. Navíc se jedná asi o první a zatím jedinou takto pojatou knihu o makrofotografii v češtině. Proto mohu tuto vynikající knihu jedině doporučit.

    Naučte se fotografovat dobře makro a detail
    Autor: Robert Thompson
    Vydavatel: Zoner Press 2006
    Přibližná cena: 360,- Kč
    Rozsah: 160 stran
    ISBN: 80-86815-35-8



    Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie

    makro

    Rovněž druhá kniha z nakladatelství Zoner Press se věnuje makrofotografii. Ovšem autor Milan Blšťák hned v úvodu píše: “Tato kniha není učebnicí, je vyprávěním.“ To znamená, že jde o knihu jinak pojatou, než předchozí „Naučte se fotografovat dobře makro a detail“. Tady nehledejte žádné praktické rady, žádné informace o technických detailech. V této knize najdete vyprávění…

    Obsah

    Tedy abych byl přesný, něco o technice v knize také najdete. Je to hned v úvodu jeden odstavec zakončený výčtem fotoaparátů, objektivů a příslušenství, které autor ke své tvorbě používá. To je prakticky vše. Dál už následuje opravdu jen vyprávění. Vyprávění tvořené fotografií, jejíž nedílnou součástí je zpravidla doprovodný text.

    Takto je pojata celá kniha, rozdělená do osmi kapitol autorem nazývaných „Ohlédnutí“. Zajímavé jsou i názvy jednotlivých fotografií. Ty tvoří svým způsobem celek s vlastní fotografií. Jakoby teprve text fotografii dokončil. Mnohdy lze z názvu jednotlivé fotografie odvodit, že má autor vysoce vyvinutou fantazii a představivost. Díky tomu nám na stránkách knihy zobrazuje detaily, kterých bychom si jinak sotva všimli. Detaily, které představují úplně všední věci kolem nás, teprve autor dokáže interpretovat pomocí fotografie. Mnohdy jde o záběry velmi pomíjivé, kdy kapka vody v kapalném nebo tuhém skupenství dotvořila vhodnou kompozici, trvající leckdy jen vteřiny. Fotografie jako „Netopýr“, „Ledový krab“, „Gymnastka“ a mnohé další jsou toho důkazem.

    Ukázka z knihy

    Nezbývá tedy, než se jen klidně posadit, listovat touto knihou a nechat se unášet vyprávěním Milana Blšťáka. Není co dodat.

    Mimochodem, autor je také celkem známý svou výstavní činností, jeho snímky se objevují v řadě článků, na výstavách. Například na letošní Interkameře měl svoji výstavní kolekci.

    Závěr

    Jisté je, že se styl makrofotografií Milana Blšťáka nemusí každému líbit. Na druhou stranu představují zde uvedené fotografie zajímavou cestu. Cestu, kterou si autor sám vyšlapal a se kterou nás prostřednictvím knihy nyní seznamuje. To je jistě chvályhodné, protože jít vlastní cestou je vždycky to nejtěžší. Je jen na čtenáři, jak dalece se s tímto pojetím makrofotografie ztotožní nebo nakolik jej osloví a bude mu inspirací. Jak v závěru úvodu píše sám autor: “Předkládám vám svůj pohled na „makrosvět“ a nabízím vám radost, kterou jsem v něm našel.“ Proto si tato kniha jistě zaslouží vaši pozornost a případně i zařazení jako tip pro vaši knihovnu.

    Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie Milana Blšťáka
    Autor: Milan Blšťák
    Vydavatel: Zoner Press 2006
    Přibližná cena: 360,- Kč
    Rozsah: 144 stran
    ISBN: 80-86815-36-6

    6 komentářů u „Dvě knihy o makrofotografii: “Naučte se fotografovat dobře makro a detail” a “Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie”“

    1. Hlbka ostrosti

      “Přitom ale platí, že fotografujeme-li objekt v měřítku 1:1 padesátimilimetrovým objektivem nebo dvěstěmilimetrovým objektivem je hloubka ostrosti prakticky stejná.”
      Sigma Macro objektivy, F4, 1:1
      50 mm, vzdialenost 18.9 cm, hlbka ostrosti 17 mm
      105 mm, vzdialenost 31.3 cm, hlbka ostrosti 9 mm
      180 mm, vzdialenost 46 cm, hlbka ostrosti 6 mm
      Prakticky je to stale iba par milimetrov, ale 6 a 17 je takmer 3-nasobok.
      Alebo sa mylim, alebo je zly vypocet, alebo ma sigma na stranke zle udaje alebo vypocet hlbky ostrosti pre macro neplati … alebo sa proste hlbka ostrosti s pouzitim roznych ohniskovych vzdialenosti meni …

      Odpovědět
      • hlbka ostrosti

        Tak ta cisla jsou uz od pohledu naprosty nesmysl.
        Za prve nesouhlasi vzdalenost pro meritko 1:1, kdy je stred objektivu ve vzdalenosti 2f a medium 4f. To by slo vysvetlit predevsim tim, ze si objektivy pri ostreni pomahaji zkracovanim ohniskove vzdalenosti, coz je celkem bezny dusledek vnitrniho ostreni.
        Dale je uvedena hloubka ostrosti pro F4 nesmyslne velka, zena ma makro 3,5/55 (tedy skoro 4) a na plnou diru nezaostri poradne ani cely mrnavy pestik.

        Hodil jsem to do kalkulacky a vypada to takhle (rozptylovy krouzek 0,03mm):
        Ohnisko – vzdalenost obj. – vzdalenost media – predni hranice – zadni hranice
        50 – 100 – 200 – 99,5 – 100,5
        105 – 210 – 420 – 209,5 – 210,5
        180 – 360 – 720 – 359,5 – 360,5
        Jak videt, hloubka ostrosti je vzdy jeden milimetr.

        Odpovědět
        • hlbka ostrosti

          No znie to rozumne a takto to aj sedi, ale co potom tie minimalne zaostrovacie vzdialenosti uvadzane vyrobcom pre 1:1 a ako to realne ovplyvni hlbku ostrosti?
          Mat tak dva rozne makro objektivy, tak si to asi najradsej vyskusam … no asi budem este pocitat …

          Odpovědět
          • hlbka ostrosti

            Háček je v tom, že zaostřovací vzdálenost může být udána od přední čočky (spíš u kompaktů – odtud pojmy “makro od 2cm”), od roviny filmu nebo taky od optického středu soustavy. A on rozdíl těchto čísel v praxi udělá běžně 10cm, výjimečně i více – při běžném focení nezajímavé, ale při výpočtech kolem měřítka 1:1 je to zatraceně cítit. A k tomu ještě to, že opravdu nemusí být ohnisková vzdálenost v celém rozsahu ostření konstantní – s výpočty je opravdu problém…

            Odpovědět
        • hlbka ostrosti

          jsem v tomhle směru neznalý, ale jak jste dospěl k těm číslům? Rád bych se o tom výpočtu něco dozvěděl. Díky.

          Odpovědět

    Napsat komentář