Workshop: Fotografování zvířat

Účast na pořádaných workshopech je pro vzdělání fotografů mimořádně vhodnou aktivitou. Obvykle jsou totiž zajištění lektoři, kteří se fotografováním živí a jsou ochotni se o své zkušenosti podělit s ostatními. Jaké znalosti si můžete odnést z naší akce?

Číst dál

Problematika archivní stálosti inkoustového tisku

Kvalitní inkoustové tisky se dnes ve velké míře používají
pro zhotovování fotografií, reprodukcí uměleckých děl a jiné náročné aplikace.
Mimo samozřejmých požadavků na kvalitu tisku s sebou tyto aplikace přinášejí
nekompromisní požadavky na archivní stálost. Bohužel se ukazuje, že v této
oblasti inkoustová tisková technologie stále ještě trpí řadou dětských nemocí.
Proces posuzování archivní stálosti je velmi komplexní a je třeba do něj
zahrnout archivní vlastnosti jednotlivých složek tiskové technologie (nosič,
přijímací vrstvu, barviva/pigmenty), vliv prostředí (světlo, teplo, vlhkost,
atmosféru), ale také je třeba pečlivě uvážit testovací metodiku (konstrukce
testovacích obrazců, způsob měření barevných změn).

Číst dál

Únorové FOTOpivo s tématem špatné kolem nás

Měsíc se nám opět převalil a v salonku Na Kovárně zavládlo dobré, x-poziční světlo. Poslední dny vládla mezi x-pozičníky trochu hektická atmosféra, neboť v půlce února byla uzávěrka Prahy fotografické, takže se ve všech našich domácnostech pěkně šturmovalo. Všichni všechno zvládli a tak jsme se mohli v klidu sejít nad našimi domácími úkoly.

Číst dál

Magie z RAW – 1. kolo

Kdo fotí digitální zrcadlovkou tak jistě ví, že nejlepší výsledky lze dosáhnout jen při focení „do RAWu“ a následným vyvoláním v šikovném programu. Je to vlastně obdoba klasického focení na film, kdy film samotný byl taky jen polotovarem a musel se v temné komoře dále zpracovávat.

Číst dál

Osvit černobílých filmů z digitálních dat

Jak jste si asi všimli, na Paladixu se před časem v horním menu objevil odkaz “osvit filmů”. Protože mám v archivu dost fotografií z digitálního fotoaparátu, které bych ale raději místo tisku zpracoval tradičně, rozhodl jsem se tuto službu vyzkoušet. Je možné osvítit negativní film tak, aby se z něj dalo zvětšovat?

Číst dál

Zkuste to v podzemí!

Lákají vás temné chodby bludiště, všudypřítomné bahno a voda kapající ze stropu nebo temno, kterým se světlo baterky prokousává jen stěží? Pak asi budete muset jinam – můj dnešní tip představí chodby poměrně prostorné, suché, osvětlené a relativně čisté. Půjdeme se totiž podívat do pražských kolektorů.

Číst dál

Michael Freeman: Očima fotografa – kompozice pro lepší [digitální] fotografie

Při pohledu na obálku této knihy jsem si zcela mimoděk musel klást otázku, co že to má kompozice
společného s digitální fotografií – tedy pokud si odmyslím oblíbený bonmot některých fotografů, že “kompozice
je něco, co se k digitálním fotoaparátům neprodává”. Nesprávná kompozice přitom dokáže “zabít” fotografii i toho sebezajímavějšího momentu, naopak zajímavá a promyšlená kompozice dokáže poutavě divákovi ukázat i zcela všední záběry. Tak jak to ten autor vlastně myslel?

Číst dál