Po úvaze, zejména vzhledem k faktu, že literatura k tomuto oboru fotografie je poměrně vzácná, jsem se rozhodl začít psát tento seriál. Pokusím se v něm shrnout poznatky a zkušenosti z oblasti makrofotografie tak, aby případnému zájemci poskytly ucelený pohled na věc.
Praxe
Informace, návody, postupy a praktické zkušenosti z nejrůznejších oblastí fotografické praxe.
Vybavení domácí temné komory
Úvodem bychom si měli zodpovědět otázku, PROČ si vůbec domácí temnou komoru zřizovat. Důvodů je mnoho, ale jeden z nich je zcela určující: každý snímek zpravidla vyžaduje trochu odlišné zpracování, a to samozřejmě automatizované laboratoře neumožňují, postup výroby fotografií je zprůměrován, aby úspěšnost laboratoře byla co největší.
Použití sluneční clony
Správný fotograf dokáže fotit za téměř jakéhokoliv počasí. Skoro vždy se dá najít vhodný objekt, který za
daných světelných podmínek vypadá prostě nejlíp. Každé počasí má své krásy, klady, ale také zápory.
Co všechno je napsáno na krabičce od filmu?
Relativně velmi malá krabička od filmu je velmi "upovídaná" – prozrazuje totiž o svém obsahu téměř všechno, co se prozradit dá.
Zimní krajina s filtrem
Letos se svatý Petr rozhodl, že nás všechny obdaří hromadou sněhu. Krajina se zahalila do bílého pláště a
spousta fotografů vzala své přístroje a vyrazila do zimy.
Skladování a archivace fotomateriálů
Úspěšná práce fotografa – ať už amatéra či profesionála – závisí i na správném skladování neexponovaných filmů a poté na archivačním systému, který by měl umožňovat co nejrychlejší vyhledávání fotografií nebo negativů.
Fotografování psů
Máme dva psy – německé ovčáky neznámého původu. Předtím jsme měli kólii, chvíli jsme se starali o dalšího nalezence, asi taky ovčáka, s černým čumákem.
John Freeman: Fotografie v praxi
John Freeman je ve Velké Británii známý jako špičkový fotograf, spolupracující s celou řadou vydavatelství a redakcí. Ze své dlouhé a bohaté kariéry fotografa vytěžil i tuto publikaci, kterou v ČR vydalo nakladatelství Rebo Productions roku 1998 (anglický originál vyšel v roce 1993).
Záznam dat o expozici s pomocí Nikon F90X a 3Com Palm III
Každý, kdo chce mít alespoň trochu konzistentní výsledky svého fotografického snažení by si měl zapisovat informace o expozici každého snímku, aby výsledek byl opakovatelný.
Efekt tzv. "červených očí"
Tento jev vzniká při fotografování osob s bleskem. Lidské oko se v temnotě přizpůsobuje nedostatečnému osvětlení tím, že se zornice rozšíří.