V minulém dílu našeho seriálu jsme se seznámili s nejdůležitějšími potřebami pro jednotlivé fáze zpracování černobílých negativních materiálů. Toto pokračování je věnováno vyvolávání černobílého filmu, což je fáze, která zásadně určuje kvalitu výsledků celého procesu – ze špatných negativů dobré fotografie prostě neuděláte.
Praxe
Informace, návody, postupy a praktické zkušenosti z nejrůznejších oblastí fotografické praxe.
Úvod do makrofotografie
Po úvaze, zejména vzhledem k faktu, že literatura k tomuto oboru fotografie je poměrně vzácná, jsem se rozhodl začít psát tento seriál. Pokusím se v něm shrnout poznatky a zkušenosti z oblasti makrofotografie tak, aby případnému zájemci poskytly ucelený pohled na věc.
Vybavení domácí temné komory
Úvodem bychom si měli zodpovědět otázku, PROČ si vůbec domácí temnou komoru zřizovat. Důvodů je mnoho, ale jeden z nich je zcela určující: každý snímek zpravidla vyžaduje trochu odlišné zpracování, a to samozřejmě automatizované laboratoře neumožňují, postup výroby fotografií je zprůměrován, aby úspěšnost laboratoře byla co největší.
John Hedgecoe: Velká kniha fotografie
Hedgecoeova kniha s podtitulem “Jak se dívat a jak lépe fotografovat” je exkluzivně vypravená publikace, kterou vydalo nakladatelství Svojtka a Vašut poprvé v roce 1996 a poté, v důsledku velkého zájmu čtenářů ještě ve dvou reedicích.
Druhy fotografického materiálu
V běžném prodeji je možné koupit několik druhů filmu, které se navzájem liší svou povahou a určením. Protože jsem o citlivosti filmu psal již v jiném článku, tuto otázku zcela pominu.
Citlivost filmu
Citlivostí filmu rozumíme jeho citlivost na světlo; čím je film citlivější, tím je méně náročný na světelné podmínky – laicky řečeno, citlivější film je vhodný pro fotografování v horších světelných podmínkách (v podvečer, v noci, při zatažené obloze, …).
Chraňte své objektivy filtrem
Obecně se soudí, že nezáleží příliš na kvalitě těla fotoaparátu, ale hlavně na kvalitě objektivu. I proto většina odborníků doporučuje na objektivu nešetřit. Nabízí se otázka, jak ochránit takovou několikatisícovou investici, aby nepřišla k úhoně.
Použití sluneční clony
Správný fotograf dokáže fotit za téměř jakéhokoliv počasí. Skoro vždy se dá najít vhodný objekt, který za
daných světelných podmínek vypadá prostě nejlíp. Každé počasí má své krásy, klady, ale také zápory.
Co všechno je napsáno na krabičce od filmu?
Relativně velmi malá krabička od filmu je velmi "upovídaná" – prozrazuje totiž o svém obsahu téměř všechno, co se prozradit dá.
Zimní krajina s filtrem
Letos se svatý Petr rozhodl, že nás všechny obdaří hromadou sněhu. Krajina se zahalila do bílého pláště a
spousta fotografů vzala své přístroje a vyrazila do zimy.